Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Çocukla İletişim
Ders Kodu: CGB253
Ders Türü: Bölüm Seçmeli
Ders Grubu: Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 2
Uyg.: 0
Kredi: 2
Laboratuvar: 0
AKTS: 4
Amaç

Öğrencilerin genel olarak kişiler arası iletişim ve özelde ise çocukla etkili bir iletişim için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmasını sağlamak

Özet İçerik

İletişimle ilgili temel kavramlar, iletişimin öğeleri, iletişim süreçleri, sözlü ve sözsüz iletişim, iletişim ve algılama, iletişimi oluşturan temel koşullar, iletişim engelleri, savunma yaratan iletişim şekilleri, çocukla iletişim kurma ( çocuğu kabul etme, empatik anlayış, dürüst olma, çocuğu dinleme (aktif/etkin, edilgen dinleme), dinlemeyi olumsuz etkileyen durumlar) çocukla konuşma (sen dili, ben dili, sorun kimin?, sağlıklı iletişim kurmanın çocuk üzerindeki etkileri, anne baba tutumları, Marcia'nın kimlik statüleri, Çocukta görülen davranış bozukluklarının ölçütleri, türleri, belirtileri,nedenleri,yapılması gerekenler, çocuk eğitiminde disiplin,iletişimde problem çözme teknikleri, dezavantajlı çocuklarla iletişim, çocuk aile,öğretmen arası iletişim (annenin kendisi ile, babanın kendisi ile, anne-babanın birbirleri ile, annenin çocukla, babanın çocukla, anne-babanın çocukla, çocuğun kardeşi ile, anne-babanın kardeş ile iletişimi, değişen toplum değerlerinin aile içi iletişime etkisi, medya araçlarının kullanımı, aile içi kuralların önemi, ailede kriz durumlarında iletişim (boşanma, hastalık, işsizlik, ölüm, deprem vb. doğa olayları, kısa süreli ayrılıklar, üvey ebeveynlik vb.).

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Ayhan BULUT
Öğrenme Çıktıları
1.İletişimde ve insan ilişkilerinde geçen temel kavramları bilir.
2.Ben dili -sen dili-eylem dili-öz saygı geliştirici dil- edilgen dinleme-kapı aralayıcılar-etkin dinleme ve savunucu iletişim kavramlarını bilir ve günlük yaşamında kullanmaya özen gösterir.
3.Bebeklik ve çocukluk döneminde iletişim kapsamında çocuğa empatik yaklaşım ve benlik kavramını açıklar
4.Çocukla iletişim engelleri ve çocukluk döneminde iletişim ve etkileşim eksikliklerinden kaynaklanabilecek davranış bozukluklarını bilir.
5.Anne baba tutumları- Marcia’nın kimlik tiplerini açıklar.
6.Çocuk eğitiminde disiplinin önemini açıklar.
7.Dez avantajlı çocuklarla iletişimde dikkat edilmesi gereken tutum ve davranışların neler olduğunu öğrenir.
8.İletişimde problem çözme tekniklerini açıklar.
9.Ailede kriz durumlarında (hastalık, ölüm, doğal afetler-işsizlik vb)durumlarda çocukla nasıl iletişim kurulması gerektiğini bilir
10.Anne -baba-öğretmen ve çocukla iletişimin önemini kavrar.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Danacı,Ö.M.(2020).Çocukla İletişim. Pegem Akademi- Ankara.
2.Epstein, J.L. (2006). Küçük çocuklarda aile okulları ve toplum ortaklıkları.
3.Cüceloğlu, D(2001).Yeniden İnsan insana. İstanbul: Remzi Kitapevi.
4.Çağdaş, A. (2020). Anne-Baba Çocuk İletişimi-Eğiten Kitap-Ankara.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
İletişimin ve insan ilişkileri
2. Hafta - Teorik
Bebeklik döneminde iletişim
3. Hafta - Teorik
Çocukluk döneminde iletişim-(Ben dili ve sen dili kullanımı-Savunucu iletişim)
4. Hafta - Teorik
Çocuklukta İletişim Engelleri ( (Benlik algısı-Benlik gelişimi)
5. Hafta - Teorik
Anne Baba Tutumları
6. Hafta - Teorik
Çocukta davranış bozuklukları, tanısı, türü, nedenleri ve bu konuda yapılması gerekenler
7. Hafta - Teorik
Marcia’nın kimlik statüleri
8. Hafta - Teorik
Çocuk eğitiminde disiplin (Ara sınav)
9. Hafta - Teorik
İletişimde problem çözme teknikleri
10. Hafta - Teorik
Dezavantajlı çocuklarla iletişim
11. Hafta - Teorik
Ana-baba Çocuk İletişiminin Önemi
12. Hafta - Teorik
Ailede kriz durumlarında iletişim (Boşanma-hastalık-ölüm-deprem)
13. Hafta - Teorik
Ailede kriz durumlarında iletişim (Üvey ebeveynlik-işsizlik-olumsuz ekonomik koşullar )
14. Hafta - Teorik
Empatik dinleme ve empatik konuşmanın çocukla iletişimdeki önemi
15. Hafta - Dönem Sonu Sınavı (Final)
Final sınavı
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%40
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%60
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders143270
Ara Sınav110111
Dönem Sonu Sınavı115116
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)97
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
PÇ-11
PÇ-12
PÇ-13
OÇ-1
4
4
3
4
3
3
3
4
4
OÇ-2
4
4
3
4
3
3
3
4
4
OÇ-3
4
4
3
4
3
3
3
4
4
OÇ-4
4
4
3
4
3
3
3
4
4
OÇ-5
4
4
3
4
3
3
3
3
4
OÇ-6
OÇ-7
OÇ-8
OÇ-9
OÇ-10
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026