
| Ders Kodu | : SU133 |
| Ders Türü | : Bölüm Seçmeli |
| Ders Grubu | : Önlisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 1 |
| Kredi | : 3 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 3 |
Bu dersin amacı, öğrencilerin bilgi teknolojilerini etkin biçimde kullanabilmelerini, dijital ortamda güvenli ve etik biçimde var olabilmelerini ve çağdaş yapay zekâ araçlarını bilinçli şekilde kullanarak dijital üretkenliklerini artırmalarını sağlamaktır. Öğrenciler, temel bilgisayar kullanımından başlayarak, dijital okuryazarlık, veri güvenliği, yapay zekâ ile içerik üretimi ve dijital iletişim gibi konularda kuramsal bilgi ve pratik beceri kazanmaları için desteklenir.
Bu derste öğrenciler, bilgi teknolojilerinin temel bileşenleri olan bilgisayar donanımı, işletim sistemleri, ofis yazılımları (Word, Excel, PowerPoint), internet tarayıcıları ve bulut sistemleri gibi konularla eğitime başlar. Devamında, dijital okuryazarlık çerçevesinde çevrim içi bilgiye erişim, dijital vatandaşlık, medya okuryazarlığı, sosyal medya kullanımı, veri mahremiyeti, siber güvenlik ve etik dijital davranış konuları işlenir. Dersin ikinci yarısında, yapay zekâ tabanlı uygulamalar (ChatGPT, DALL·E, Copilot, Gemini, Canva AI gibi) ile metin, görsel, sunum ve veri üretimi yapılır; prompt mühendisliği, içerik doğrulama, yapay zekâ etik kuralları gibi konulara yer verilir. Böylece öğrenciler, bireysel ve akademik dijital üretkenliklerini geliştirerek dijital çağın gerektirdiği becerilere bütüncül biçimde sahip olurlar.
| Öğr. Gör. Özgür SARI |
| 1. | Bilgisayar donanımı, yazılım türleri, işletim sistemleri ve ofis araçlarına dair temel bilgileri tanımlar. |
| 2. | Metin, tablo ve sunu dosyalarını amaca uygun şekilde düzenler ve sunar. |
| 3. | Arama motorlarında etkili arama yapar, e-posta güvenliğini sağlar, bilgi doğrulama becerisi geliştirir |
| 4. | Dijital ortamda hak ve sorumluluklarını kavrar; dijital etik, dijital ayak izi ve telif haklarına duyarlıdır. |
| 5. | Parola güvenliği, kimlik avı farkındalığı ve veri gizliliği konusunda bilinçli kullanım sağlar. |
| 6. | ChatGPT, DALL·E, Canva AI, Gemini vb. araçları basit görevler ve içerik üretimi için kullanır. |
| 7. | AI araçları ile akademik içerik, afiş, sunum veya rapor üretir; doğru prompt yazımı uygular. |
| 8. | Üretken yapay zekânın avantajları ve sınırlılıklarını tartışır; doğru ve etik kullanım konusunda bilinçlidir |
| 9. | Ders boyunca öğrendiği teknolojileri entegre ederek özgün bir dijital ürün hazırlar ve sunar |
| 1. | Balaban, M. (2023). Bilgi ve İletişim Teknolojileri. Seçkin Yayıncılık. |
| 2. | Terzi, R. (2024). Yapay Zekâ Okuryazarlığı ve Dijital Dönüşüm. Nobel Akademik Yayıncılık. |
| 3. | T.C. Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi – Dijital Okuryazarlık Eğitim İçeriği |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 0 | 2 | 28 |
| Uygulamalı Ders | 14 | 0 | 1 | 14 |
| Okuma | 5 | 0 | 2 | 10 |
| Bireysel Çalışma | 10 | 0 | 2 | 20 |
| Ara Sınav | 1 | 0 | 1 | 1 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 0 | 1 | 1 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 74 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | PÇ-13 | PÇ-14 | |
OÇ-1 | 5 | 2 | 5 | |||||||||||
OÇ-2 | 3 | 5 | 4 | 2 | ||||||||||
OÇ-3 | 3 | 5 | 3 | 4 | ||||||||||
OÇ-4 | 4 | 3 | 3 | |||||||||||
OÇ-5 | 3 | 4 | ||||||||||||
OÇ-6 | 5 | 4 | 3 | |||||||||||
OÇ-7 | 3 | 2 | ||||||||||||
OÇ-8 | 2 | 3 | ||||||||||||
OÇ-9 | 4 | 3 | 3 | 2 | ||||||||||