
| Ders Kodu | : SBÖ015 |
| Ders Türü | : Bölüm Seçmeli |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 4 |
Bu dersin amacı, sinema filmlerinin insan hakları, demokrasi, özgürlük, adalet, toplumsal eşitlik ve çoğulculuk gibi temel kavramların öğretiminde nasıl etkili bir araç olarak kullanılabileceğini analiz etmektir. Öğrencilere sinema yoluyla eleştirel düşünme, empati kurma, hak temelli bakış geliştirme ve demokratik değerlere duyarlılık kazandırmak hedeflenmektedir. Ders, öğretmen adaylarının veya eğitimcilerin görsel anlatı araçlarını pedagojik bir araç olarak kullanma becerisini artırmayı amaçlar.
Ders, insan hakları ve demokrasi kavramlarının tarihsel ve teorik arka planına kısa bir girişle başlar. Ardından, bu değerlerin sinema aracılığıyla nasıl temsil edildiği, nasıl sorgulandığı ya da nasıl ihlal edildiğinin görsel anlatım yoluyla nasıl aktarılabileceği ele alınır. Farklı dönem ve coğrafyalardan seçilen kurmaca ve belgesel filmler üzerinden temel haklar, azınlık hakları, ifade özgürlüğü, göç, ayrımcılık, kadın hakları, çocuk hakları, savaş suçları, otoriter rejimler, adalet arayışı gibi temalar tartışılır. Filmler aracılığıyla tarihsel olaylar, toplumsal çatışmalar ve bireysel direnişler üzerine eleştirel değerlendirmeler yapılır. Ders aynı zamanda sinema okuryazarlığı, etik temsiller, duygusal öğrenme ve pedagojik teknikler konularını da içerir. Öğrencilerden, izledikleri filmlerden yola çıkarak hak temelli öğretim etkinlikleri ya da sınıf içi uygulamalar geliştirmeleri beklenir.
| Doç. Dr. Müslime GÜNEŞ |
| 1. | İnsan hakları ve demokrasiye ilişkin temel kavramları ve ilkeleri açıklar; bu kavramların tarihsel ve kuramsal arka planını analiz edebilir. |
| 2. | Sinema filmlerinde yer alan insan hakları ve demokrasi temsillerini eleştirel bir bakış açısıyla çözümleyebilir. |
| 3. | Film çözümlemesini pedagojik bir araç olarak kullanarak insan hakları ve demokratik değerlerin öğretimine yönelik ders etkinlikleri tasarlayabilir. |
| 4. | İfade özgürlüğü, toplumsal cinsiyet eşitliği, azınlık hakları, göçmen hakları gibi temel insan hakları konularına karşı duyarlılık ve eleştirel farkındalık geliştirir. |
| 5. | Hak temelli bir yaklaşımla, eğitimde sinema kullanımının bireylerin empati, etik sorgulama ve demokratik bilinç geliştirmesine nasıl katkı sunduğunu değerlendirir. |
| 1. | Yücel Kabapınar, Gül Tuncel, Sinema Filmleriyle İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitimi Kadrajda Hak ve Özgürlükleri, Pegem Akademi, Ankara, 2024. |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Ödev | 1 | %40 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 2 | 2 | 56 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 | 10 |
| Dönem Ödevi | 1 | 3 | 3 | 6 |
| Okuma | 5 | 2 | 2 | 20 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 5 | 5 | 10 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 102 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | |
OÇ-1 | 4 | 4 | 4 | |||||||
OÇ-2 | 3 | 3 | 3 | |||||||
OÇ-3 | 4 | 3 | 3 | |||||||
OÇ-4 | ||||||||||
OÇ-5 | ||||||||||