Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Okul Öncesi Eğitim Programları
Ders Kodu: OÖÖ227
Ders Türü: Zorunlu
Ders Grubu: Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 3
Uyg.: 0
Kredi: 3
Laboratuvar: 0
AKTS: 5
Amaç

Türkiye'de uygulanan 3-6 yaş okul öncesi eğitim programının temel özellikleri, ilkeleri, kazanımlar, göstergeler ve ortam özelliklerini açıklama, program etkinliklerini ve kullanılacak formları bilme, aylık eğitim planı, günlük eğitim akışı ve etkinlik planı hazırlama, uygulama ve değerlendirme

Özet İçerik

Eğitim programının önemi, ilkeleri ve ögeleri; Türkiye'de uygulanan okul öncesi eğitim programlarının tarihsel gelişim süreci; Türkiye'de uygulanan 3-6 yaş okul öncesi eğitim programının temel özellikleri, ilkeleri, kazanımlar, göstergeler, ortam özellikleri, etkinlikler, programda kullanılacak formlar, planlama (aylık eğitim planı, günlük eğitim akışı ve etkinlik planı), uygulama ve değerlendirme; okul öncesi eğitim programı ile ilgili sınıf içi uygulamalı çalışmalar.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Duriye Esra ANGIN
Öğrenme Çıktıları
1.Okul öncesi eğitim programının amaçlarını ve temel ilkelerini bilir.
2.Beceri, süreç bileşeni, öğrenme ve alt öğrenme çıktılarını bilir.
3.Okul öncesi eğitim programında yer verilen alan becerilerini bilir.
4.Sosyal-duygusal öğrenme becerilerini, kavramsal becerileri, eğilimleri, Erdem-Değer-Eylem Modeli’ni, okuryazarlık becerilerini, kavramları, okul öncesi eğitimde rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini ve eğitim programında farklılaştırmayı bilir.
5.Okul öncesi eğitim programının planlanması ve uygulanmasını, okul öncesi eğitimde oyunu, aylık eğitim planını, günlük planı, güne başlama zamanını, etkinlik çeşitlerini ve aile/toplum katılımı etkinliklerini bilir.
6.Okul öncesi eğitim programında çocuğu tanıma, değerlendirme ve raporlamayı bilir.
7.Eğitim ortamının özelliklerini bilir.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.MEB. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Okul Öncesi Eğitim Programı. https://tymm.meb.gov.tr/upload/program/2024programokuloncesiOnayli.pdf
2.Gürkan, T. (2015). Okul öncesi eğitim programlarının genel özellikleri ile kazanım ve göstergeler. Köksal Akyol, A. (Ed). Her yönüyle okul öncesi eğitim – 15: Okul öncesi eğitim programları içinde (ss.34-60). Ankara: Hedef CS Basın Yayın.
3.Aral, N. ve Can Yaşar, M. (2015). 36-72 aylık çocuklar için eğitim programı. Köksal Akyol, A. (Ed). Her yönüyle okul öncesi eğitim – 15: Okul öncesi eğitim programları içinde (ss.59-76). Ankara: Hedef CS Basın Yayın.
4.Aral, N., Kandır, A. ve Can Yaşar, M. (2011). Okul öncesi eğitim ve okul öncesi eğitim programı. (Geliştirilmiş IV. Baskı). İstanbul: YA-PA.
5.Kandır, A., Özbey, S., İnal, G.(2010). Okulöncesi Eğitimde Kuramsal Temeller, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları
6.MEB. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Okul Öncesi Eğitim Programı Türkçe Alanı Öğretmen Kılavuz Kitabı. https://tymm.meb.gov.tr/upload/kitap/turkce-alani.pdf
7.MEB. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Okul Öncesi Eğitim Programı Türkçe Alanı Öğretmen Kılavuz Kitabı. https://tymm.meb.gov.tr/upload/kitap/sosyal-alan.pdf
8.MEB. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Okul Öncesi Eğitim Programı Sosyal Duygusal Öğrenme becerileri ve Değerler Öğretmen Kılavuz Kitabı. https://tymm.meb.gov.tr/upload/kitap/sosyal-duygusal-ogrenme-becerileri.pdf
9.MEB. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Okul Öncesi Eğitim Programı Sanat Alanı Öğretmen Kılavuz Kitabı. https://tymm.meb.gov.tr/upload/kitap/sanat-alani.pdf
10.MEB. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Okul Öncesi Eğitim Programı Müzik Alanı Öğretmen Kılavuz Kitabı. https://tymm.meb.gov.tr/upload/kitap/muzik-alani.pdf
11.MEB. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Okul Öncesi Eğitim Programı Matematik Alanı Öğretmen Kılavuz Kitabı. https://tymm.meb.gov.tr/upload/kitap/matematik-alani.pdf
12.MEB. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Okul Öncesi Eğitim Programı Fen Alanı Öğretmen Kılavuz Kitabı. https://tymm.meb.gov.tr/upload/kitap/fen-alani.pdf
13.MEB. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Okul Öncesi Eğitim Programı Hareket ve Sağlık Alanı Öğretmen Kılavuz Kitabı. https://tymm.meb.gov.tr/upload/kitap/hareket-ve-saglik-alani.pdf
14.MEB. (2024). 3 Yaş Çekirdek 1. https://tymm.meb.gov.tr/upload/kitap/etkinlik_3_1.pdf
15.MEB. (2024). 4 Yaş Çekirdek 2. https://tymm.meb.gov.tr/upload/kitap/etkinlik_4_2.pdf
16.MEB. (2024). 5 Yaş Çekirdek 3.https://tymm.meb.gov.tr/upload/kitap/etkinlik_5_3.pdf
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Okul öncesi eğitimin amaçları, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Okul Öncesi Eğitim Programı ve öğretmen kılavuz kitapları
2. Hafta - Teorik
Okul öncesi eğitim programı'nın temel ilkeleri ve açıklamaları Okul öncesi eğitim programı'nın tanıtımı Beceri nedir? Süreç bileşeni nedir? Öğrenme çıktısı nedir? Alt öğrenme çıktısı nedir? Programın yapısı Okul öncesi eğitim programı alan becerileri
3. Hafta - Teorik
Türkçe alan becerileri Aylık ve günlük planda Türkçe alan becerileri örneği üzerinde inceleme
4. Hafta - Teorik
Matematik alan becerileri Aylık ve günlük planda matematik alan becerileri örneği üzerinde inceleme
5. Hafta - Teorik
Fen alan becerileri Aylık ve günlük planda fen alan becerileri örneği üzerinde inceleme
6. Hafta - Teorik
Sosyal alan becerileri Aylık ve günlük planda sosyal alan becerileri örneği üzerinde inceleme
7. Hafta - Teorik
Hareket ve sağlık alan becerileri Aylık ve günlük planda hareket ve sağlık alan becerileri örneği üzerinde inceleme
8. Hafta - Teorik
Sanat alan becerileri Aylık ve günlük planda sanat alan becerileri örneği üzerinde inceleme (Ara Sınav)
9. Hafta - Teorik
Müzik alan becerileri Aylık ve günlük planda müzik alan becerileri örneği üzerinde inceleme
10. Hafta - Teorik
Okul öncesi eğitim programında; -Sosyal duygusal öğrenme becerileri - Kavramsal beceriler - Eğilimler - Erdem değer eylem modeli - Okuryazarlık becerileri - Kavramlar - Okul öncesi eğitimde rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri - Okul öncesi eğitim programında farklılaştırma
11. Hafta - Teorik
Okul öncesi eğitim programında; -Sosyal duygusal öğrenme becerileri - Kavramsal beceriler - Eğilimler - Erdem değer eylem modeli - Okuryazarlık becerileri - Kavramlar - Okul öncesi eğitimde rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri - Okul öncesi eğitim programında farklılaştırma
12. Hafta - Teorik
Okul öncesi eğitim programının planlanması ve uygulanması - Okul öncesi eğitimde oyun - Aylık eğitim planı - Günlük plan - Güne başlama zamanı - Etkinlik çeşitleri Aile/Toplum katılımı etkinlikleri
13. Hafta - Uygulama
Okul öncesi eğitim programının planlanması ve uygulanması - Okul öncesi eğitimde oyun - Aylık eğitim planı - Günlük plan - Güne başlama zamanı - Etkinlik çeşitleri Aile/Toplum katılımı etkinlikleri
14. Hafta - Uygulama
Okul öncesi eğitim programında öğrenme ortamları, Okul öncesi eğitim programında çocuğu tanıma, değerlendirme ve raporlama
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%40
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%60
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders140342
Ödev1033
Ara Sınav103232
Dönem Sonu Sınavı104848
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)125
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
OÇ-1
5
4
3
4
5
3
4
3
4
4
OÇ-2
3
3
4
3
4
4
3
2
3
4
OÇ-3
4
3
3
3
5
3
3
2
2
3
OÇ-4
3
2
3
5
4
3
4
2
4
4
OÇ-5
4
3
4
4
5
4
3
2
3
3
OÇ-6
3
3
4
3
4
3
4
2
2
3
OÇ-7
3
2
2
5
4
2
3
2
2
3
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026