
| Ders Kodu | : OÖÖ431 |
| Ders Türü | : Zorunlu |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 3 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 3 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 4 |
Bu ders, okul öncesi öğretmen adaylarının çocukların okula hazır bulunuşluk düzeylerini çok yönlü biçimde değerlendirebilmelerini; bireysel farklılıkları dikkate alarak çocukların ilkokula geçişini destekleyici etkinlikler planlamalarını ve uygulamalarını; erken okuryazarlık becerilerinin gelişimini anlayarak bu doğrultuda erken okuryazarlık etkinlikleri hazırlamalarını ve değerlendirmelerini sağlamayı amaçlamaktadır.
Okula hazır bulunuşluğun tanımı ve önemi; hazır bulunuşluğu etkileyen gelişimsel, çevresel ve kültürel faktörler. İlkokula hazırlığın bilişsel, sosyal-duygusal, fiziksel ve dilsel boyutları. Okul öncesi dönemde okuma ve yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi; erken okuryazarlık ile ilgili temel kavramlar ve kuramsal yaklaşımlar. Okuma ve yazma becerilerinin gelişimini etkileyen faktörler ile bu becerilerin gelişimsel süreçleri. Erken okuryazarlık kapsamında değerlendirilen okuma becerileri ve alt alanları: alfabe bilgisi, fonolojik farkındalık, sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi. Okul öncesi eğitim programına uygun erken okuryazarlık etkinliklerinin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi.
| Prof. Dr. Gözde İNAL |
| 1. | Okula hazırbulunuşluğun tanımını yapar ve hazırbulunuşluğu etkileyen gelişimsel, çevresel ve kültürel faktörleri açıklar. |
| 2. | İlkokula geçiş sürecinde bireysel farklılıkların önemini açıklar ve bu süreci destekleyici etkinlikler planlar. |
| 3. | Erken okuryazarlıkla ilgili temel kavramları ve kuramsal yaklaşımları tanımlar. |
| 4. | Okuma ve yazma becerilerinin gelişimsel süreçlerini açıklar ve bu becerileri etkileyen faktörleri belirtir |
| 5. | Okul öncesi eğitim programına uygun erken okuryazarlık etkinlikleri planlar, uygular ve değerlendirir. |
| 1. | Erbay, F. (2021). Erken okuryazarlık becerileri ve desteklenmesi. Eğiten Kitap. |
| 2. | Neuman, S. B., & Dickinson, D. K. (Eds.). (2011). Handbook of early literacy research (Vol. 3). Guilford Press. |
| 3. | Aral, N., & Kandir, A. (2016). Okul öncesi dönemde dil gelişimi ve eğitimi. Vize Yayıncılık. |
| 4. | Uludağ, G., & Durmuş, T. (2020). Erken okuryazarlık eğitimi. Nobel Akademik Yayıncılık. |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %30 |
| Kısa Sınav (Quiz) | 1 | %5 |
| Ödev | 4 | %5 |
| Dönem Ödevi | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 0 | 2 | 28 |
| Ödev | 3 | 0 | 3 | 9 |
| Seminer | 3 | 0 | 3 | 9 |
| Proje | 2 | 0 | 6 | 12 |
| Bireysel Çalışma | 2 | 0 | 6 | 12 |
| Ara Sınav | 1 | 0 | 15 | 15 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 0 | 15 | 15 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 100 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | |
OÇ-1 | 5 | 2 | 3 | 4 | 4 | 2 | 4 | 2 | 3 | 3 |
OÇ-2 | 5 | 2 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 |
OÇ-3 | 3 | 1 | 2 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 5 |
OÇ-4 | 4 | 1 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 2 | 3 | 4 |
OÇ-5 | 5 | 2 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 |