Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi
Ders Kodu: OÖÖ431
Ders Türü: Zorunlu
Ders Grubu: Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 3
Uyg.: 0
Kredi: 3
Laboratuvar: 0
AKTS: 4
Amaç

Bu ders, okul öncesi öğretmen adaylarının çocukların okula hazır bulunuşluk düzeylerini çok yönlü biçimde değerlendirebilmelerini; bireysel farklılıkları dikkate alarak çocukların ilkokula geçişini destekleyici etkinlikler planlamalarını ve uygulamalarını; erken okuryazarlık becerilerinin gelişimini anlayarak bu doğrultuda erken okuryazarlık etkinlikleri hazırlamalarını ve değerlendirmelerini sağlamayı amaçlamaktadır.

Özet İçerik

Okula hazır bulunuşluğun tanımı ve önemi; hazır bulunuşluğu etkileyen gelişimsel, çevresel ve kültürel faktörler. İlkokula hazırlığın bilişsel, sosyal-duygusal, fiziksel ve dilsel boyutları. Okul öncesi dönemde okuma ve yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi; erken okuryazarlık ile ilgili temel kavramlar ve kuramsal yaklaşımlar. Okuma ve yazma becerilerinin gelişimini etkileyen faktörler ile bu becerilerin gelişimsel süreçleri. Erken okuryazarlık kapsamında değerlendirilen okuma becerileri ve alt alanları: alfabe bilgisi, fonolojik farkındalık, sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi. Okul öncesi eğitim programına uygun erken okuryazarlık etkinliklerinin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Gözde İNAL
Öğrenme Çıktıları
1.Okula hazırbulunuşluğun tanımını yapar ve hazırbulunuşluğu etkileyen gelişimsel, çevresel ve kültürel faktörleri açıklar.
2.İlkokula geçiş sürecinde bireysel farklılıkların önemini açıklar ve bu süreci destekleyici etkinlikler planlar.
3.Erken okuryazarlıkla ilgili temel kavramları ve kuramsal yaklaşımları tanımlar.
4.Okuma ve yazma becerilerinin gelişimsel süreçlerini açıklar ve bu becerileri etkileyen faktörleri belirtir
5.Okul öncesi eğitim programına uygun erken okuryazarlık etkinlikleri planlar, uygular ve değerlendirir.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Erbay, F. (2021). Erken okuryazarlık becerileri ve desteklenmesi. Eğiten Kitap.
2.Neuman, S. B., & Dickinson, D. K. (Eds.). (2011). Handbook of early literacy research (Vol. 3). Guilford Press.
3.Aral, N., & Kandir, A. (2016). Okul öncesi dönemde dil gelişimi ve eğitimi. Vize Yayıncılık.
4.Uludağ, G., & Durmuş, T. (2020). Erken okuryazarlık eğitimi. Nobel Akademik Yayıncılık.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler
2. Hafta - Teorik
Okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler
3. Hafta - Teorik
İlkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri)
4. Hafta - Teorik
Okula hazırbulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama
5. Hafta - Teorik
Okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi
6. Hafta - Teorik
Okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi
7. Hafta - Teorik
Erken okuryazarlık becerileri ile ilgili temel kavramlar ve gelişimini etkileyen etmenler
8. Hafta - Teorik
Sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi (Ara Sınav)
9. Hafta - Teorik
Fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı)
10. Hafta - Teorik
Alfabe bilgisi (alfabe öncesi aşama, logografik düzeyi, kısmi alfabe aşaması/yarı fonetik düzey, tam alfabe aşaması, birleştirilmiş alfabe aşaması/telaffuz)
11. Hafta - Teorik
Yazı farkındalığı
12. Hafta - Teorik & Uygulama
Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme
13. Hafta - Teorik & Uygulama
Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme
14. Hafta - Teorik & Uygulama
Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%30
Kısa Sınav (Quiz)1%5
Ödev4%5
Dönem Ödevi1%60
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders140228
Ödev3039
Seminer3039
Proje20612
Bireysel Çalışma20612
Ara Sınav101515
Dönem Sonu Sınavı101515
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)100
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
OÇ-1
5
2
3
4
4
2
4
2
3
3
OÇ-2
5
2
4
5
5
3
4
3
4
3
OÇ-3
3
1
2
3
4
4
3
2
2
5
OÇ-4
4
1
3
4
5
3
4
2
3
4
OÇ-5
5
2
4
5
5
4
5
3
3
4
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026