Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Fen Bilgisi Ders Kitabı İncelemesi
Ders Kodu: FBÖ356
Ders Türü: Bölüm Seçmeli
Ders Grubu: Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 2
Uyg.: 0
Kredi: 2
Laboratuvar: 0
AKTS: 4
Amaç

Ders kitaplarının geliştirme süreçlerini öğrenerek sahip olması gereken özellikleri kavramak.

Özet İçerik

Ders kitabında olması gereken fiziksel, eğitsel, görsel tasarım ve dil anlatım özellikleri ve standartlar; ders kitaplarının içeriklerinin programa uygunluğu; mevcut ders kitaplarından bazılarının içerik, dil, öğrenci seviyesine uygunluk, format, çekicilik, anlamlı öğrenmeye katkı, öğretimde kullanım kolaylığı vb. açılardan incelenmesi.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Eylem YILDIZ FEYZİOĞLU
Öğrenme Çıktıları
1.1. Ders Kitabı incelemesi hakkında bir literatür taraması yapabilir.
2.2. Ders kitabını değerlendirirken dikkat edilmesi gereken etkenleri listeleyebilir.
3.3. Bir ders kitabını değerlendirebilir.
4.4. Mevcut fen bilgisi ders kitaplarındaki sorunları belirleyebilir.
5.5. Belirlediği kriterlere göre bir ders kitabını seçebilir.
6.6. Fen öğretiminde bir ders kitabını etkin bir şekilde kullanabilir.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.1. Ceyhan, E., Yiğit, B. (2003). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
2.2. Heinich, R., Molenda, M., Russell, J. D., & Smaldino, S. E. (2002). Instructional media and technologies for learning. 7th ed., New Jersey: Merrill Prentice-Hall.
3.3. Kılıç, A., Seven, S. (2003). Konu Alanı Ders Kitabı İncelenmesi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
4.4. Kılıç, Z., Atasoy, B., Tertemiz, N., Şeren, M., Ercan, L. (2001). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu Fen Bilgisi 4-8. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
5.5. Köseoğlu, F., Atasoy, B., Kavak, N., Akkuş, H., Budak, E., Tümay, H., Kadayıfçı, H., & Taşdelen, U. (2003). Yapılandırıcı Öğrenme Ortamı İçin Bir Ders Kitabı Nasıl Olmalı. Ankara: Asil Yayıncılık.
6.6. Küçükahmet, L. (2016). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu, Nobel Akademik Yayıncılık.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Ders Kitabının Tanımı ve tarihçesi
2. Hafta - Teorik
Ders kitaplarının programa uygunluğu
3. Hafta - Teorik
Ders kitaplarının programa uygunluğu: kitapların analizi
4. Hafta - Teorik
Ders kitabında bilim insanı göstergeleri
5. Hafta - Teorik
Ders kitabında bilim insanı göstergeleri: kitapların analizi ve örnek bölüm hazırlama
6. Hafta - Teorik
Ders kitaplarında bilimsel süreç becerileri
7. Hafta - Teorik
Ders kitaplarında bilimsel süreç becerileri: kitapların analizi ve ara sınav
8. Hafta - Teorik
Ders kitabında sorgulamaya dayalı öğrenme: kitapların analizi ve örnek bölüm hazırlama
9. Hafta - Teorik
Ders kitabında bilimin doğası ilkeleri: kitapların analizi ve örnek bölüm hazırlama
10. Hafta - Teorik
Ders kitabında bilimin doğası ilkeleri: kitapların analizi ve örnek bölüm hazırlama
11. Hafta - Teorik
Ders kitabında FETEMM: kitapların analizi ve örnek bölüm hazırlama
12. Hafta - Teorik
Ders kitabında ölçme türleri: kitapların analizi
13. Hafta - Teorik
E kitap ve Z kitap: ders kitaplarından örnekler, Millî Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları Ve Eğitim Araçları Yönetmeliği
14. Hafta - Teorik
Taslak Ders Kitabı Ve Eğitim Araçları İle Bunlara Ait Elektronik İçeriklerin İncelenmesinde Değerlendirmeye Esas Olacak Kriterler Ve Açıklamaları
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%30
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%70
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders130226
Dönem Ödevi50525
Okuma50525
Bireysel Çalışma2048
Ara Sınav1617
Dönem Sonu Sınavı1729
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)100
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
OÇ-1
1
4
5
2
3
2
2
OÇ-2
4
3
4
3
2
2
OÇ-3
2
2
4
3
1
OÇ-4
2
3
3
5
1
3
2
OÇ-5
5
2
3
2
2
3
3
2
OÇ-6
2
2
2
1
5
4
3
2
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026