Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Fen Öğretimi I
Ders Kodu: FBÖ351
Ders Türü: Zorunlu
Ders Grubu: Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 3
Uyg.: 0
Kredi: 3
Laboratuvar: 0
AKTS: 6
Amaç

Öğretmen adaylarına öğretim stratejisi, yöntem ve teknikleri nasıl kullanabilecekleri konusunda bilgi ve beceri kazandırmak

Özet İçerik

Fen öğretiminin amaçları, fen okuryazarlığı; fen öğretiminde yaygın olarak kullanılan öğrenme kuramları, fen alanında yaygın olarak görülen kavram yanılgıları, öğretim strateji, yöntem, teknikleri, materyaller ve uygulamaları (sunuş yoluyla öğretim stratejisi, buluş yoluyla öğrenme stratejisi, işbirlikçi öğrenme, gösteri); laboratuvar teknikleri, laboratuvar güvenliği, basit malzemelerin fen öğretiminde kullanılması, kavram öğretimi ve grafiksel araçların kullanımı (kavram haritası, v-diyagramı, bildiklerim-merak ettiklerim-öğrendiklerim çizelgeleri vb.) analojilerle öğretim tekniği, birleştirici benzetme vb.); fen öğretiminde bilimsel modellerin kullanımı; öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Dilek KARIŞAN KORUCU
Öğrenme Çıktıları
1.Alana özgü temel kavramları açıklar.
2.Fen programının genel amaçlarını açıklar.
3.Fen öğretim programını inceler.
4.Fen öğretiminde yaygın olarak kullanılan öğrenme kuramlarını bilir.
5.Fen alanında yaygın olarak görülen kavram yanılgılarını bilir.
6.Fen alanında yaygın kullanılan öğretim stratejisi, yöntem ve teknikleri açıklar.
7.Laboratuvar güvenliğini ve tekniklerini bilir
8.Fen alanında kullanılan araç –gereç ve materyalleri kullanır
9.Kavram öğretimini bilir.
10.Grafiksel araçları kullanır.
11.Fen öğretiminde bilimsel modelleri kullanır.
12.Öğretim yöntem ve tekniklerin kullanımını temel alan ders planı hazırlar.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Çepni, S., Ayvacı, H. Ş., Akdeniz, A. R., Ayas, A. P., Özmen, H. & Yiğit, N. (2004). Fen ve Teknoloji Öğretimi. (3. Baskı): Cantekin Matbaası, Trabzon
2.Açıkgöz, K. (2002). Aktif Öğrenme (Birinci Baskı). İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
3.Ayas, A., Çepni, S., Akdeniz, A.R. ve Yiğit, N., Özmen, H. ,ve Ayvacı, H.Ş. (2005). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi (4. Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
4.Çepni, S., Bayrakçeken, S., Yılmaz, A., Yücel, C., Semerci, Ç., Köse, E., Sezgin, F., Demircioğlu, G. & Gündoğdu, G. (2007). Ölçme ve Değerlendirme (1. Baskı). Pegem A Yayıncılık, Ankara.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Fen öğretiminin amaçları,
2. Hafta - Teorik
Fen okuryazarlığı
3. Hafta - Teorik
Fen öğretiminde yaygın olarak kullanılan öğrenme kuramları
4. Hafta - Teorik
Fen alanında yaygın olarak görülen kavram yanılgıları
5. Hafta - Teorik
Öğretim strateji, yöntem, teknikleri, materyaller ve uygulamaları (sunuş yoluyla öğretim stratejisi); öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması
6. Hafta - Teorik
Öğretim strateji, yöntem, teknikleri, materyaller ve uygulamaları (buluş yoluyla öğrenme stratejisi,); öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması.
7. Hafta - Teorik
Öğretim strateji, yöntem, teknikleri, materyaller ve uygulamaları (işbirlikli öğrenme, gösteri); öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması
8. Hafta - Ara Sınav (Vize)
Fen öğretiminde bilimsel modellerin kullanımı; öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması (Vize)
9. Hafta - Teorik
Öğretim strateji, yöntem, teknikleri, materyaller ve uygulamaları (sorgulamaya dayalı öğrenme); öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması.
10. Hafta - Teorik
laboratuvar teknikleri, laboratuvar güvenliği, basit malzemelerin fen öğretiminde kullanılması, öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması.
11. Hafta - Teorik
Kavram öğretimi ve grafiksel araçların kullanımı (kavram haritası) öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması.
12. Hafta - Teorik
Kavram öğretimi ve grafiksel araçların kullanımı (bildiklerim-merak ettiklerim-öğrendiklerim çizelgeleri vb.) öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması.
13. Hafta - Teorik
Kavram öğretimi ve grafiksel araçların kullanımı (v-diyagramı, bildiklerim-merak ettiklerim-öğrendiklerim çizelgeleri vb.) öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması.
14. Hafta - Teorik
Analojilerle öğretim tekniği, birleştirici benzetme vb. öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması.
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%40
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%60
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders102350
Ödev52640
Bireysel Çalışma50630
Ara Sınav116117
Dönem Sonu Sınavı110313
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)150
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
OÇ-1
3
5
4
3
5
4
2
2
3
4
OÇ-2
3
4
4
4
4
4
2
2
4
4
OÇ-3
4
5
5
5
3
5
2
2
4
4
OÇ-4
5
5
5
5
5
4
2
2
4
4
OÇ-5
4
4
4
3
5
4
3
3
5
4
OÇ-6
5
5
3
3
5
4
2
3
5
4
OÇ-7
5
3
3
4
4
4
3
2
4
4
OÇ-8
4
3
3
4
4
4
3
3
4
5
OÇ-9
4
3
3
4
4
5
3
2
4
5
OÇ-10
5
4
4
4
5
4
4
4
4
4
OÇ-11
5
4
4
3
4
3
3
2
4
4
OÇ-12
3
3
4
4
4
4
3
2
5
4
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026