
| Ders Kodu | : TAR119 |
| Ders Türü | : Zorunlu |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 4 |
Tarih ve coğrafya birbiriyle iç içe olan bilim dallarıdır. Coğrafya, toplumların, siyasetin, ekonominin, kültürün üzerinde önemli belirleyici role sahiptir. Bu ders sayesinde öğrenciler, Tarihi olayları analiz ederken coğrafyanın olayların sebep sonuç ilişkileri üzerindeki etkisini öğreneceklerdir. Tarih, insanlığın hem coğrafya ile mücadelesinin hem de ona uyum göstermesinin bir tarihi olduğu öğretilecektir. Böylece öğrenciler, tarihi olayları değerlendirlerken aynı zamanda tarihi olayların geçtiği coğrafyayı, yani arazi yapısını, nehirleri, gölleri, denizleri, tarım alanlarını vs. gözlerinin önünde canlandırma ve olaylara daha derinden bakabilme kabiliyetine kavuşacaklardır. Tarihsel Coğrafya dersi, küresel iklim değişimlerimlerinin geçmişte toplumları, ulusları nasıl etkilediği öğretilecektir. Bu yeryüzü hareketlerinin ve iklim değişimlerinin, insan ve toplum antropolojisi üzerindeki etkileri daha rahat kavrayacaktır. Böylece öğrencilerin anakronizm hatasına düşmesi engellenecektir. Sadece tarihin değil coğrafyanın ve iklimlerin de değiştiğini elde edilen belge ve bulguların tarihi coğrafyanın bulgularıyla beraber değerlendirmeleri gerektiği, bunun geçmişi anlamada ve geleceğe ışık tutmada çok önemli olduğu öğrencilere anlatılacaktır.
Coğrafya nedir? Tarih nedir, Tarihi coğrafya nedir? Bu bağlamda Tarihsel Coğrafyanın tanımı, kapsamı ve önemi anlatılacaktır. Tarihsel coğrafyanın kaynakları. Dünyada ve Türkiye’de tarihsel coğrafya çalışmaları. Türkiye’nin tarihsel coğrafyası. Türk ülkelerinin tarihsel coğrafyası. Osmanlı Devleti’nin tarihsel coğrafyası tarihi olaylar ile bağlantı kurularak dersler işlenecektir. Tarihi olaylar ile coğrafyanın bağlantısı kurulurken, insanlığın ilkçağlardan günümüze kadar coğrafyanın zorlayıcılığı, avantajları, yerkabuğunun ve iklimlerin değişimi ile geçirdiği değişimler bağlantılı anlatılacaktır. Kaybolan şehirler, medeniyetler, insanın dünyayı ve kendini tanıma serüveninde geliştirdiği teknikler, haritalar incelenecektir. Bu haritaların çizim teknikleri, bu haritaların toplumların dini inançları ile olan etkileşimi, nasıl çizildikleri, neyi amaçladıkları anlatılırken insan psikolojisinin de derinliklerine yolculuklar yapılacaktır. Sonuçta bu ders sayesinde tarih bilimi ile coğrafyanın ne kadar yakın bilimler olduğunu anlatmış olacağız.
| Dr. Öğr. Üyesi Uğur TATLISUMAK |
| 1. | Coğrafya biliminin tarihle ilişkilerini kavrama |
| 2. | Yer adları ve dünya tarihindeki önemli bölgeler hakkında harita bilgisi kazanma. |
| 3. | Tarihsel coğrafyanın içeriği ve tanımı hakkında genel bilgiye vakıf olma. |
| 4. | Tarihsel olaylarda coğrafyanın etkisi hakkında dikkat etmesi gereken noktaları sorgulayabilme. |
| 5. | Antik çağ yazarlarından itibaren Tarihsel coğrafyanın kaynaklarını tanıyabilme. |
| 6. | Dünyada yapılan tarihsel Coğrafya çalışmaları hakkında bilgi sahibi olabilme. |
| 7. | Türkiye’de yapılan tarihsel coğrafya çalışmalarını araştırabilme. |
| 8. | Tarihsel Coğrafyanın, coğrafyanın tarihi demek olmadığını anlayabilme |
| 9. | Seyyah ve bilim adamlarının gezi ve inceleme notlarından örnekler okuma ve yorumlayabilme. |
| 10. | Tarihsel coğrafya çalışmalarına diğer bilimlerin katkısını kavrayabilme. |
| 1. | Osman GÜMÜŞÇÜ, Tarihi Coğrafya, İstanbul, 2006 |
| 2. | Emrullah GÜNEY, Antik Çağ Türkiye Tarihi Coğrafya Bölgeleri, Ankara, 2001 |
| 3. | Tuncer BAYKARA, Anadolu’nun Tarihsel Coğrafyaınna Giriş I, Ankara, 1988 |
| 4. | Donald Edgar PITCHER, Osmanlı İmparatorluğu’nun Tarihsel Coğrafyası, İstanbul, 1999. |
| 5. | Ramsay, Anadolu’nun Tarihi Coğrafyası, İstanbul, 1961. |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 2 | 0 | 28 |
| Ödev | 4 | 5 | 0 | 20 |
| Okuma | 12 | 3 | 0 | 36 |
| Ara Sınav | 1 | 7 | 0 | 7 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 14 | 0 | 14 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 105 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | |
OÇ-1 | 3 | |||||||||||
OÇ-2 | 3 | |||||||||||
OÇ-3 | 3 | |||||||||||
OÇ-4 | 3 | |||||||||||
OÇ-5 | 3 | |||||||||||
OÇ-6 | 3 | |||||||||||
OÇ-7 | 3 | |||||||||||
OÇ-8 | 3 | |||||||||||
OÇ-9 | 3 | |||||||||||
OÇ-10 | 3 | |||||||||||