
| Ders Kodu | : TAR325 |
| Ders Türü | : Zorunlu |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 3 |
Bu dersin temel amacı Modern dünyanın anlaşılmasını sağlayan kavramların içriklerinin nasıl oluştuğu ve bu kavramların Avrupa’yı hangi açılardan dönüştürdüğünü anlamaktır. Bu anlama aynı zamanda modern dünyada meydana gelen gelişmelerin arkasında yatan düşünce ufuklarının Yakınçağ Avrupa’sının tarihî geçmişinden ne şekilde beslendiği ve bunun Avrupa’yı dünyanın kalanı karşısında nasıl konumlandırdığını yorumlar. Buradan hareketle, Avrupa’nın küresel anlamda nasıl bir değer ürettiğini anlamak, modern dünyadaki gelişmeleri yorumlamakla mümkün olduğundan, öğrencinin günümüz olayları anlayacak bilimsel bilgileri edinmelerini sağlamak, dersin diğer amaçları arasında yer alır.
Yakınçağ Avrupa Tarihi, Coğrafi keşiflerden itibaren dönüşen Avrupa insanının bilgi toplumu haline gelmesini macerası olduğunda Coğrafi Keşifler, Reform, Rönesans ve bunların bir sonucu olarak Aydınlanma’nın Avrupa siyasi tarihinde konumlandırılarak bu süreçte yaşanan siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel gelişmeler Yakınçağ Avrupa Tarihi’nin içeriğini oluşturmaktadır. Yukarıda sayılan alanlarda meydana gelen Fransız Devrimi, öncesi Avrupa’nın genel durumu, Fransız Devrimi, Karşı Devrim mücadeleleri ve Viyana Kongresi ile 1830 ve 1848 Devrimleri, Metternich Sistemi’nin sona ermesi ve Avrupa’da bıraktığı mirasın yarattığı gelişmeler, 19. yüzyılın ikinci yarısında meydana gelen gelişmeler, Bismarck gerçekliği ve Alman millî birliğinin sağlanması İtalya’daki gelişmeler, Avrupa’daki ittifak sistemleri, çatışma tehditleri ve bloklaşmaların yarattığı yeniş konjonktürel durum ile İlk dünya savaşının çıkışına neden olan siyasî, ekonomik ve sosyal gelişmeler Yakınçağ Avrupa tarihinin içeriğini oluşturmaktadır. Yine Avrupa’daki gelişmelerin 20. Yüzyılı inşa etmedeki rolleri dersi tamamlayan içerikler arasındadır.
| Prof. Dr. Musa GÜMÜŞ |
| 1. | Dersin Öğrenme çıktılarının en önemlisi, Avrupa gerçekliğinin yaratılması sürecinin nasıl işlediğini kavramaktır. Bu, Aynı zamanda Coğrafi Keşiflerle birlikle Yakınçağ Avrupa’nın oluşumun temel dinamiklerini kavramsal olarak kavramayı sağlayacaktır. |
| 2. | Bilgi toplumuna giden süreçte Avrupa’daki gelişmelerin siyasî, ekonomik, kültürel, dinî ve fikrî açılardan Avrupa’nın kat etmiş olduğu yolu kavramak |
| 3. | Avrupa siyasî tarihinin dünyanın geri kalanını nasıl etkilediği, yani Avrupa’nın kendini nasıl bir egemen olarak kabul ettirmeye çalıştığının ideolojik örüntülerini kavramak |
| 4. | Aydınlanmaya birlikte Avrupa’da yaşanan dönüşümün temel dinamiklerini Avrupa siyasî tarihi açısından hangi olay, olgu ve aktörlerle inşa edildiğini kavramak |
| 5. | Devrim süreçleri ve bu süreçlerin Avrupa odağında hem 19. Yüzyılı nasıl şekillendirdiği hem de 20. Yüzyılı, yirminci yüzyıl gelmeden nasıl inşa ettiğini kavramak |
| 1. | Charles Seignobos, Avrupa Tarihi, Dorlion Yayınları, İstanbul 2022 |
| 2. | Eric J. Hobsbawm, Fransız Devrimi’ne Bakış, Dipnot Yayınları, İstanbul 2021 |
| 3. | George Rude, Fransız Devrimi, İletişim Yayınları, İstanbul 2022. |
| 4. | Hamish Scott, Erken Modern Avrupa Tarihi/Kiliseler, İnançlar ve Mezhepler, Vakıfbank Kültür Yayınları, İstanbul 2024. |
| 5. | Hamish Scott, Erken Modern Avrupa Tarihi / Toplumlar ve Ekonomiler, Vakıfbank Kültür Yayınları, İstanbul 2023. |
| 6. | Henry Kissinger, Diplomasi, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2018. |
| 7. | Norman Stone, Dönüşen Avrupa (1878-1919), Ketebe Yayınevi, İstanbul 2022 |
| 8. | Ivan T. Berend, 19. Yüzyıl Avrupa İktisat Tarihi, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2024 |
| 9. | John Hirst, Kısa Avrupa Tarihi, Say Yayınları, İstanbul 2023. |
| 10. | Jonh Merriman, Rönesans'tan Bugüne Modern Avrupa Tarihi, Say Yayınları, İstanbul 2018 |
| 11. | Stephen J. Lee, Avrupa Tarihinden Kesitler 1789-1980, Dost Kitabevi, Ankara 2019. |
| 12. | Stephen J. Lee, Avrupa Tarihinden Kesitler 1494-1789, Dost Kitabevi, Ankara 2019. |
| 13. | William H. McNeill, Avrupa Tarihinin Oluşumu, Külliyat Yayınları, İstanbul 2015 |
| 14. | Christopher Alan Bayly, Modern Dünyanın Yeniden İnşası Küresel Bağlantılar ve Karşılaştırmalar 1900-2015, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2022. |
| 15. | Christopher Alan Bayly, Modern Dünyanın Doğuşu, Küresel Bağlantılar ve Karşılaştırmalar 1780-1914, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2022. |
| 16. | Jürgen Osterhammel, Dönüşen Dünya: Küresel 19. Yüzyıl Tarihi, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2022. |
| 17. | Ders sürecinde tavsiye edilecek makale ve kitaplar |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %25 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %35 |
| Kısa Sınav (Quiz) | 2 | %15 |
| Ödev | 1 | %25 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 1 | 2 | 42 |
| Ödev | 1 | 5 | 1 | 6 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 2 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 4 | 0 | 4 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 10 | 0 | 10 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 76 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | |
OÇ-1 | 3 | |||||||||||
OÇ-2 | ||||||||||||
OÇ-3 | ||||||||||||
OÇ-4 | ||||||||||||
OÇ-5 | ||||||||||||