
| Ders Kodu | : TAR467 |
| Ders Türü | : Zorunlu |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 4 |
Ortadoğu coğrafyası, kadim uygarlıkların, savaşların, dinlerin doğduğu bir coğrafyadır. Dünyanın dört bir tarafına dağılmış insanlar, toplumlar, devletler köklerinin bu coğrafya olduğunu bilirler, bu sebeple Dünyanın başka yerlerinde büyük imkanlar ve devletler kurmuş olsalar da tekrar bu coğrafyaya gelip, bu topraklara hükmetmenin arayışına girerler. Bu tarihsel özlemlerin ve hatıraların yanında sahip oldukları kadim kutsal kitapları onları canlı ve diri tutar. Bu aynı zamanda bir çatışmanın ve savaşın da fitilini ateşler. Ortadoğu Kudüs ve Kâbe gibi önemli iki kutsal merkezi barındırmakla kalmaz diğer çok önemli Peygamberlerin hatıralarının geçtiği önemli merkezleri de barındırır. Bu kadim geçmişin yanında Ortadoğunun sahip olduğu zengin petrol yatakları, önemli ticaret yolları üzerinde bulunması kutsal merkezlerle de eklendiğinde olaylar ve ilişkileri açıklamak bir o kadar karmaşık hale gelmektedir. Ortadoğu'da gerçekleşen olayların isabetli, doğru analizlerini yapabilmek için tüm bu karmaşık olayların içinde gizlenen netliği, net gibi gösterilen nedenlerin içinde gizlenen karmaşık ilişkileri çözebilen bir akla ve bilge gerek vardır. Bu derste öğrencilerin salt bilgi verilmeyecek bu bilgiyi doğru işletebilmesi için analiz teknikleri ve yöntemleri de anlatılacaktır. Çünkü ortadoğuyu anlamak için bu gerekli görünmektedir.
Ortadoğu neresidir? Adıyla anılan Ortadoğu sorunu bir coğrafyadan ziyade bir inancı, kültürü ve anlayışı ifade etmektedir. Bu coğrafyanın büyük dini merkezleri ve enerji kaynakları üzerinde bulunması nedeniyle derste ilk olarak bu coğrafyanın kültürel, dini, felsefi, toplumsal düşünme ve mantık kotlarını ve tarihi hakkında bilgi verilecektir. Çünkü bunlar temelde anlaşılmadan sadece ekopolitik, jeostratejik olarak Ortadoğu sorunu denilen problem anlaşılmayacaktır. Bu sorunu anlamak için teopolitik akıl ile ekopolitik ve jeopolitik alanlar birleştirilerek dersler işlenecektir. Suriye, İsrail, İran, Irak, Suudi Arabistan, Yemen, Mısır ve diğer bölge ülkelerindeki rejimler hakkında bilgi verilecek, Arap Baharı, Suriye iç savaşı, Filistin İsrail çatışmasının nedenleri ve sonuçları interaktif olarak öğrencilere anlatılacaktır.
| Dr. Öğr. Üyesi Uğur TATLISUMAK |
| 1. | Ortadoğu coğrafyası ve tarihinin kendine özgülüklerini gözlemleyebilme. |
| 2. | Osmanlı Devleti’nin 19. yüzyılın sonu ve 20. yüzyılın başında Ortadoğu politikasını yorumlayabilme. |
| 3. | Arap Milliyetçiliğinin gelişim sürecini kritik edebilme. |
| 4. | Birinci Dünya Savaşı sırasında Ortadoğu’da meydana gelen gelişmelerle büyük güçlerin(devletlerin) ilişkisini kurabilme. |
| 5. | Ortadoğu’da kurulan manda rejimlerini değerlendirebilme. |
| 6. | İsrail ve Filistin meselesini analiz edebilme |
| 7. | Petrol-Para ve İktidar İlişkisininin Ortadoğu politikalarına yansımalarını analiz edebilme |
| 1. | Tayyar Arı, Geçmişten Günümüze Ortadoğu, 0stanbul, 2007. |
| 2. | William L. Cleveland, Modern Ortadoğu Tarihi |
| 3. | Ray Takeyh, Gizli Devrimler Ülkesi İran, Karakutu Yay., 2009. |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 2 | 2 | 56 |
| Bireysel Çalışma | 11 | 2 | 0 | 22 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 1 | 9 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 14 | 1 | 15 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 102 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | |
OÇ-1 | ||||||||||||
OÇ-2 | ||||||||||||
OÇ-3 | ||||||||||||
OÇ-4 | ||||||||||||
OÇ-5 | ||||||||||||
OÇ-6 | 5 | |||||||||||
OÇ-7 | ||||||||||||