
| Ders Kodu | : TAR311 |
| Ders Türü | : Bölüm Seçmeli |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 3 |
Her bilimde olduğu gibi tarih biliminde de kendine özgü bir yöntem vardır. Yöntemsiz bilim ve bilimsel araştırma olmaz. Tarihte bir bilim olduğuna göre onun da kendine özgü bir yöntemi ve tekniği olmak zorundadır. Tarih disiplininde kullanılan yöntem ve tekniklerin yanı sıra bunların uygulamalarına yönelik çalışmalar yapılacaktır.
Tarih Araştırmalarında yöntem konusunda yazılmış eserlerin tanıtımı, Dersin Konusu Amacı ve Sınırları Hakkında Bilgilendirilmesi, Dersin İçeriğine Yönelik Bibliyografik Bilgi Verilmesi, Tarihin Temel nitelikleri, konusu, önemi, tanımı, Tarih bilinci, tarihsel olgu kavram ve kuramların değerlendirilmesi, Eleştiri, tarihsel eleştiri, belgelerin eleştirisi , Tarihsel olayların metin olarak kurgulanması, tarih kumanın genel koşulları, tarih kurgusunda muhakeme, Araştırma eserlerin eleştirisi, içerik, eleştiri üzerinde durulacak konular, fiziki yapının eleştirisi, yöntem ve içerik eleştirisi, dil ve üslup eleştirisi, Araştırma sırasında izlenecek yol ve uyulması gereken kurallar, Araştırma konusunun belirlenmesi, seçilen konunun sınırlandırılması, geçici plan yapılması, kaynak toplama, yazma süreci
| Dr. Öğr. Üyesi Günver GÜNEŞ |
| 1. | Bilimsel etik ve sorumluluk bilinci kazanmak |
| 2. | Tarih biliminin konularında veri kaynağı olan bilgileri toplama, analiz etme, yorumlama, tartışma ve önerilerde bulunma yeteneği kazanmak |
| 3. | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmak |
| 4. | Araştırmacı özellikle tarihe yardımcı bilimlerden paleografya, kronoloji, arşiv ve arşivcilik konularında yeterince kendini geliştirmeden yapacağı araştırmanın eksik ve yanlışlarla dolu olacağını bilecek Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmak. |
| 5. | Bugün dünyada geçerli olan tarih araştırma yöntemlerinin nasıl bir felsefe içinde uygulandığını öğrenerek, bunu anlamanın eskiçağdan günümüze kadar gelen tarihçilerin, felsefecilerin, tarihsel olayların ve tarih yazımının nasıl anlamaları ve yorumları gerektiğini kavrayacaklardır. |
| 6. | Tarihi olayların gelişiminde siyasi, sosyal, ekonomik, ideolojik, bireysel vs. faktörlerin etkisini irdeleme ve değerlendirme yeteneğine sahip olmak |
| 7. | Tarih alanındaki bilimsel yayınları, teknolojik gelişmeleri takip edebilme ve bunlara ulaşabilme becerisi edinmek |
| 8. | Tarih araştırmalarında teknik ve metin hazırlama ile hazırlanan metnin fiziksel yapısı ve görünümünün sağlanması konusunu anlamış olacaklardır. |
| 9. | Farklı coğrafyalardaki tarihi olayları karşılaştırma yoluyla objektif ve tutarlı yorumlar yapma becerisi kazanmak. Molekül yapılarını öngörme |
| 10. | Tarih alanındaki bilgilerini disiplinler arası çalışmalarda uygulama yeteneğine sahip olmak |
| 11. | Tarih biliminin ulusal veya uluslar arası boyutta öneminin farkına varmak; günümüzdeki olayların arka planı hakkında fikir yürütme yetisine sahip olmak |
| 12. | Yaşam boyu yeni bilgi ve beceriler kazanma gerekliliği bilincine ulaşmak |
| 1. | Yavuz Ercan, Tarih Araştırmalarında Yöntem Ve Teknik, Turhan Kitabevi, Ankara 2010 |
| 2. | İsmail Özçelik, Tarih Araştırmalarında Yöntem Ve Teknikler, Gündüz Eğitim Ve Yayıncılık, Ankara 2001 |
| 3. | Tuncer Baykara, Tarih Araştırma ve Yazma Metodu, İrfan Kültür Ve Eğitim Kurumu, İzmir 1995 |
| 4. | Mübahat Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul, İstanbul Üni. Edebiyat Fak. Yayınları, İstanbul 1990. |
| 5. | March Bloch, Tarihin Savunusu Ya da Tarihçilik Mesleği, (çev: M. Ali Kılıçbay), Birey Ve Toplum Yayınları, Ankara 1985 |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 2 | 2 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 1 | 7 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 14 | 1 | 15 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 78 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | |
OÇ-1 | 3 | |||||||||||
OÇ-2 | ||||||||||||
OÇ-3 | ||||||||||||
OÇ-4 | ||||||||||||
OÇ-5 | ||||||||||||
OÇ-6 | ||||||||||||
OÇ-7 | ||||||||||||
OÇ-8 | ||||||||||||
OÇ-9 | ||||||||||||
OÇ-10 | ||||||||||||
OÇ-11 | ||||||||||||
OÇ-12 | ||||||||||||