
| Ders Kodu | : SAT205 |
| Ders Türü | : Zorunlu |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 3 |
Derste, Hıristiyanlığın ortaya çıkışı ile başlayan süreçte, ilk Hıristiyan topluluğun oluşumu ve Hıristiyanlığın yayılmaya başladığı Erken Hıristiyanlık Dönemi ibadet mekanları incelenmektedir. Bu ders, öğrencilerin Erken Hıristiyanlık ve İlk Bizans Dönemlerinde bir ibadet mekanı olarak Kilise mimarisinin ortaya çıkışı ve gelişimi ile plan özelliklerini öğrenmelerini; dönemin yapısal karakterini çözümleyerek kavramalarını amaçlar.
313 Milano Fermanı ile birlikte, Hristiyanlığın serbest bir inanç olmasıyla ortaya çıkan ilk anıtsal kiliselerden 9. yüzyıla kadar Anadolu ve Akdeniz çevresindeki inşa edilmiş olan kiliseler, plan şekillerine göre, gruplara ayrılarak ele alınmaktadır. Roma gelenekli Erken Hristiyanlık ve İlk Bizans Dönemi Anıtsal Dini Mimarlık örnekleri içinde: Bazilikalar: Helenistik Bazilikalar, Tonozlu Bazilikalar, Kubbeli Bazilikalar. Merkezi Planlı Yapılar: Kare-Dairesel-Çokgen Planlı Yapılar. Biçimlerine ve işlevlerine göre ayrıntılı olarak tanımlanmaktadır. Bizans Mimarisi I dersinde, kiliselerin ortaya çıkışı, gelişimi, plan özellikleri yöresel farklılıkları ile karşılaştırılarak incelenmektedir.
| Prof. Dr. Mustafa Kemal ŞAHİN |
| 1. | “Bazilika” kavramının ortaya çıkışı, Romalı kimliğinden arınması ve Hristiyan ibadet mekanı haline gelmesi sürecini ayırt etme, Bazilika mimarisiyle ilgili temel kavram ve terimleri öğrenme. |
| 2. | Örtü şekillerine göre Bazilikaları Gruplandırma. |
| 3. | Erken Hristiyanlık ve İlk Bizans Dönemlerinde inşa edilmiş kiliselerin tipolojik ayırımını kavrama. |
| 4. | Erken Hristiyanlık ve İlk Bizans Dönemlerinde inşa edilmiş kiliselerin plan ve süsleme özellikleri açısından kendinden önceki ve sonraki dönemlerde inşa edilmiş aynı ya da farklı işlevlerdeki yapılarla karşılaştırarak Bizans Mimarisi içindeki yerini değerlendirme. |
| 5. | İnsan-İnanç-İbadet-Mekan ilişkilerini ve bunun mimariyi biçimlendirmesini tartışma. |
| 1. | BECKWITH, J., Early Christian and Byzantine Art, The Pelican History of Art, 1979 |
| 2. | BRENK, B., Spätantike und Frühes Christentum, Oldenburg 1980. |
| 3. | EYİCE, S., Karadağ (Binbir Kilise) ve Karaman Çevresinde Arkeolojik İncelemeler, İstanbul 1971. |
| 4. | KOCH, G., (Çev. A. Aydın), Erken Hristiyan Sanatı, İstanbul 2007. |
| 5. | KRAUTHEIMER, R., Early Christian and Byzantine Architecture, Pelican History of Art, Harmondsworth:Penguin Book 1965. |
| 6. | LASSUS, J., The Early Christian and Byzantine World, London, 1966. |
| 7. | MACDONALD, W., Early Christian and Byzantine Architecture, London, 1968. |
| 8. | MAINSTONE, J.R., Hagia Sophia, Thames&Hudson, London 1988. |
| 9. | MANGO, C., (Çev. M. Kadiroğlu), Bizans Mimarisi, Ankara 2006. |
| 10. | MATHEWS, T. F., The Early Churches of Constantinople Architecture and Liturgy, Pennsilvenia 1980. |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 1 | 2 | 42 |
| Okuma | 9 | 0 | 1 | 9 |
| Bireysel Çalışma | 5 | 0 | 1 | 5 |
| Ara Sınav | 1 | 7 | 1 | 8 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 10 | 1 | 11 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 75 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | |
OÇ-1 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
OÇ-2 | 5 | 5 | ||||||||||
OÇ-3 | 5 | 5 | ||||||||||
OÇ-4 | 5 | 4 | ||||||||||
OÇ-5 | 5 | 5 | ||||||||||