
| Ders Kodu | : ÇEKO409 |
| Ders Türü | : Zorunlu |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 4 |
Uzmanlık Alan Dersi. Bu dersin amacı, öğrencilere işgücü piyasalarının yapısını, istihdam politikalarının kuramsal temellerini ve uygulama biçimlerini, ücret oluşum mekanizmalarını ve ücret politikalarının toplumsal etkilerini bütüncül bir yaklaşımla öğretmektir. Ders kapsamında öğrencilerin, istihdam ve ücret dinamiklerini sosyal politika perspektifiyle analiz edebilme, güncel dönüşümleri eleştirel biçimde değerlendirebilme ve sosyal adalet, eşitlik ve etkinlik ilkeleri doğrultusunda politika geliştirme becerileri kazanmaları hedeflenmektedir.
Bu ders, işgücü piyasalarının temel özelliklerini ve istihdam politikalarının kuramsal çerçevesini ele alarak, aktif ve pasif politika araçlarının karşılaştırmalı analizini sunar. Göç, dijitalleşme, yeşil dönüşüm ve toplumsal cinsiyet gibi güncel olguların istihdam üzerindeki etkileri tartışılır. Dersin ikinci yarısında ise, ücret teorileri, asgari ücret, gelir dağılımı ve toplu pazarlık gibi kavramlar analiz edilerek, küresel ve yerel düzeyde uygulanan ücret politikaları değerlendirilir. Türkiye örneği üzerinden tarihsel ve sektörel analizler yapılır.
| Doç. Dr. Mehmet Atilla GÜLER |
| 1. | İşgücü piyasalarının yapısını, temel kuramsal yaklaşımları ve istihdam politikalarının amaçlarını açıklar. |
| 2. | Aktif ve pasif istihdam politikalarını karşılaştırmalı olarak analiz eder; uygulama örneklerini değerlendirir. |
| 3. | Ücret oluşum süreçlerini, temel ücret teorilerini ve devletin ücret politikaları üzerindeki rolünü kavrar. |
| 4. | Dijitalleşme, göç, toplumsal cinsiyet ve yeşil dönüşüm gibi güncel gelişmelerin istihdam ve ücretler üzerindeki etkilerini eleştirel biçimde değerlendirir. |
| 5. | İstihdam ve ücret politikalarını sosyal adalet, eşitlik ve etik değerler çerçevesinde analiz eder; politika önerileri geliştirir. |
| 1. | Parlak, Z., Özdemir, S. (2011). Emek Piyasalarında Esneklik. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi. 60, 1-60. |
| 2. | Güler, M. A. (2015). Ulusal istihdam stratejisi bağlamında Türkiye’de güvencesiz çalışma. Çalışma ve Toplum, 3(46), 155-190. |
| 3. | Güler, M. A., & Güler, Z. (2017). Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü Ülkelerinde Sendika Yoğunluğu-İşsizlik İlişkisi. İş ve Hayat, 3(5), 9-29. |
| 4. | Erdut, T. (2019). Dijitalleşme ve İşgücü Piyasası. 20. Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Kongresi, 61. |
| 5. | Kazgan, G. (2025). İktisadî düşünce veya Politik iktisadin evrimi. İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları. |
| 6. | Erdoğdu, S. (2014). Türkiye’de Asgari Ücret Tespit Komisyonu Kararlarında İşçi Ve İşveren Temsilcilerinin Yaklaşımları (1969-2013). İş Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 16(2), 1-37. |
| 7. | Işığıçok, Ö. (2017). Ücret: Teorisi-Politikası-Yönetimi-Sistemleri. Bursa: Dora Yayınları. |
| 8. | Topalhan, T. (2020). Ücret Teorileri ve Politikaları. Ankara: Detay Yayıncılık. |
| 9. | Güler, M. A. (2023). Türkiye’de Asgari Ücretin Araçsallaştırılması: 2002-2022 Dönemi Üzerine Bir İnceleme. Politik Ekonomik Kuram, 7(2), 155-171. |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 2 | 2 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 1 | 11 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 30 | 1 | 31 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 98 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | |
OÇ-1 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 |
OÇ-2 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 |
OÇ-3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 |
OÇ-4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 |
OÇ-5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 |