Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Engelsiz Tasarım
Ders Kodu: PM219
Ders Türü: Bölüm Seçmeli
Ders Grubu: Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 2
Uyg.: 0
Kredi: 2
Laboratuvar: 0
AKTS: 3
Amaç

Bu dersin amacı, peyzaj mimarlığı disiplininin sunduğu hizmetler kapsamında, engellerle ortaya çıkan sorunların çözümüne yönelik uygulama ve yöntemlerin aktarılmasını sağlamaktır. Bu kapsamda öncelikle engelli tipleri ve bu tiplere bağlı olarak bireyin bilişsel ve motor becerileri incelenecektir. Her bir bireyin psikolojik, sosyal ve fiziksel özelliklerine bağlı olarak yapılı çevrenin özelliklerinin de nasıl olması gerektiği sorusu cevaplandırılacaktır.

Özet İçerik

Öğrencilerin; engelli kavramını daha iyi anlamasını, engelsiz peyzaj tasarımının yöntemlerini daha iyi öğrenebilmesini, engelsiz peyzaj tasarımın peyzaj mimarlığı mesleği açısından önemini kavramasını sağlamak.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Özgür KAMER AKSOY
Öğrenme Çıktıları
1.Engelli kavramını detaylı olarak inceleme ve tartışma
2.Mekanların engelli kullanımına uygunluğunu yorumlayabilme,
3.Engelsiz peyzaj tasarımının yöntemlerini öğrenebilme,
4.Fiziksel mekân ile kullanıcıları arasındaki karşılıklı ilişkiyi kavrayabilme,
5.Tasarımda form ve fonksiyonun yeri ve önemini kavrama,
6.Kullanıcı davranışlarını engelsiz peyzaj tasarımı temelinde yorumlayabilme.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Stoneham, J. and P. Thoday, 1996, Landscape Design for Elderly and Disabled People. Garden Art Press, ISBN: 1–870673–20–4, 232 pp.
2.Koca, C., 2010. Engelsiz Tasarım Kılavuzu. Dünya Engelliler Vakfı, 122 s. - Koca, C., 2010. Dünya Engelliler Vakfı Engelsiz Şehir Planlaması Bilgilendirme Raporu, 35 s.
3.OZİDA, 2010. Yerel yönetimler İçin Ulaşılabilirlik Temel Bilgiler Teknik El Kitabı. T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı Yayınları, Ankara – Haziran 2010, Genel Yayın No: 49, ISBN: 978-975-19-4679-9, 122 s.
4.OZİDA, 2011. T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı (OZİDA), Ulaşılabilirlik Broşürü.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Giriş, dersin içeriği ve kapsamı
2. Hafta - Teorik
Engelli kavramı
3. Hafta - Teorik
Engelliliğin sınıflandırılması
4. Hafta - Teorik
Evrensel tasarım örnekleri
5. Hafta - Teorik
Yasal çerçeve
6. Hafta - Teorik
Engelli dostu yaklaşım
7. Hafta - Teorik
Engelsiz çocuk oyun alanları
8. Hafta - Teorik
Engelsiz peyzaj tasarımında dikkat edilmesi gereken standartlar
9. Hafta - Teorik
Günlük yaşamda engellilerin karşılaştığı sorunlar
10. Hafta - Teorik
Türkiye’deki engelsiz tasarım örnekleri
11. Hafta - Teorik
Herkes için kent: Engelsiz kent mobilyaları
12. Hafta - Teorik
Genel değerlendirme
13. Hafta - Teorik
Öğrenci sunumları
14. Hafta - Teorik
Öğrenci sunumları
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%40
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%60
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders143270
Ara Sınav1112
Dönem Sonu Sınavı1213
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)75
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
PÇ-11
PÇ-12
PÇ-13
PÇ-14
OÇ-1
4
5
4
3
OÇ-2
4
5
3
OÇ-3
3
4
3
OÇ-4
4
5
OÇ-5
4
4
5
OÇ-6
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026