
| Ders Kodu | : HF265 |
| Ders Türü | : Bölüm Seçmeli |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 4 |
Diyaliz uygulanan birey ve ailesinin gereksinimlerini belirleyerek, yaşam kalitesini yükseltmeye yönelik uygun bakımın planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesine yönelik bilgi ve beceri, hemodiyalizin fizyolojisi, araç-gereçleri, komplikasyonları, tedavi ve bakımı, hemodiyaliz makinesini kullanabilme ve hemodiyaliz hastasını takip edebilme konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Hemodiyalizin tanımı ve fizyolojik prensipleri, hemodiyaliz için hasta seçimi, hemodiyaliz için gerekli materyaller, hemodiyalizde damara ulaşım, hemodiyalizde heparinizasyon, hemodiyaliz uygulama yöntemleri, hemodiyalizin yeterliliği, hemodiyalizin akut komplikasyonları, hemodiyalizin kronik komplikasyonları, hemodiyaliz hastalarında enfeksiyonlar, hemodiyaliz hastalarında psikososyal sorunlar, hemodiyaliz hastalarında beslenme, hemodiyaliz hastalarında rehabilitasyon, özel durumlarda hemodiyaliz konuları öğrenilecektir.
| Dr. Öğr. Üyesi Neşe ERDEM |
| 1. | Böbreğin anatomi ve fizyolojisi, böbrek hastalıklarında kullanılan tanı yöntemleri ve hemşirelik yaklaşımlarını bilir. |
| 2. | Diyaliz, diyaliz endikasyonları, diyaliz çeşitleri, diyalizin fizyolojik prensipleri, diyaliz için gerekli materyalleri bilir. |
| 3. | Hemodiyalizin endikasyonlarını ve kontrendikasyonlarını bilir. |
| 4. | Hemodiyalizin komplikasyonlarını bilir, ayırt edebilir ve tedaviyi uygular. |
| 5. | Periton diyalizinin endikasyonlarını ve kontrendikasyonlarını bilir |
| 6. | Periton diyalizinin komplikasyonlarını bilir, ayırt edebilir ve tedaviyi uygular. |
| 7. | Diyalizli hastaların beslenmesi ve eğitimini öğrenir. |
| 8. | Diyalizli hastalarda optimal yaşam kalitesinin sağlanması için gerekli hemşirelik yaklaşımlarını benimser. |
| 1. | Tan, M., Kavurmacı, M., Akgün Şahin, Z. (2023). Tüm Yönleriyle Nefrolojik Hastalıklar ve Bakım. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. |
| 2. | Sezen, A. (2020). Diyaliz Hemşireliği. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. |
| 3. | TÜRKİYE’DE NEFROLOJİ, DİYALİZ VE TRANSPLANTASYON REGISTRY 2022. BAYT Bilimsel Arş. Basın Yayın Tanıtım, Ankara, 2023. |
| 4. | Kai Ming Chow., Philip Kam-Tao Li., David W Johnson et all. (2023). ISPD Catheter-related Infection Recommendations: 2023 Update. Peritoneal Dialysis International Vol. 43(3) 201–219 |
| 5. | Akgür, S., Ayar, Y., Ateş, K. (Çevirmenler) (2023).“ISPD Catheter-related Infection Recommendations: 2023 Update” orijinal makalesinin Türkçe çevirisi. Türk Nefroloji Derneği. |
| 6. | Balcı Akpınar, R., Özer, N. (2023). Vakalarla Hemşirelik NANDA-NIC-NOC- 2. Ankara: Hedef CS Basın Yayın. |
| 7. | Balcı Akpınar, R., Özer, N. (2023). Vakalarla Hemşirelik NANDA-NIC-NOC- 3. Ankara: Hedef CS Basın Yayın. |
| 8. | Balcı Akpınar, R., Özer, N. (2023). Vakalarla Hemşirelik NANDA-NIC-NOC- 4. Ankara: Hedef CS Basın Yayın. |
| 9. | Çağlayan Yeğen, B. (2017). Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji. (13. Baskıdan Çeviri). Ankara: Güneş Tıp Kitabevleri. |
| 10. | Ignatavicius, D.D. Workman, M.L., Rebar, C.R. (2018). Medical-Surgical Nursing. (9. Baskı). St. Louis Missouri: Elsevier. |
| 11. | Gökbel, H. (2015). Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. |
| 12. | Özer, S. (2019). Olgu Senaryolarıyla İç hastalıkları Hemşireliği. İstanbul: İstanbul Tıp Kitapevleri. |
| 13. | Karadakovan, A. ve Aslan, E.F. (2010). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım,Nobel Kitabevi, Adana |
| 14. | Asgarpour, H. (2018). Sistemlere İlişkin Laboratuvar Tetkikleri ve Tanı Yöntemleri. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. |
| 15. | Eti Aslan, F., Olgun, N. (2017). Fizyopatoloji. Ankara: Akademisyen Tıp Kitabevleri. |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 0 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 31 | 1 | 32 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 38 | 2 | 40 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 100 | |||