
| Ders Kodu | : KAY405 |
| Ders Türü | : Zorunlu |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 3 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 3 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 6 |
Bu dersin amacı Osmanlı İmparatorluğunun son döneminden günümüze Türk Siyasal yaşamındaki önemli konular, aktörler, önemli olaylar ve bunların meydana getirdiği yapısal değişimleri siyasal, ekonomik ve toplumsal açıdan incelemektir. Dersin işlenişinde dönemler kronolojik şekilde değerlendirilecektir. ;Derste Türk devlet geleneğinin incelenecektir. Bu yolla Türkiye'deki devlet, siyaset ve toplum ilişkilerinin hangi tarihsel temellerden yola çıkılarak yorumlanabileceği, laiklik-İslam, sivil-asker ilişkileri, yaşanan demokrasi problemleri, çok partili siyasete geçiş ve problemlerinin tarihsel, ekonomik ve siyasal yönleri üzerinde durulacaktır. Osmanlı'dan günümüze düşünce izlekleri olan Kemalizm; batılılaşma ve batılılaşmaya tepkilerle şekillenen diğer ideoloji ve düşünceler ele alınacaktır. Bu çerçevede Türkiye'de ideolojilerin neden batıdaki gibi kendisinden beklenen değerleri savunmadığı tartışılacaktır
Modern Türkiye'nin oluşumunda Osmanlı'dan günümüze modernleşme çabaları, Osmanlı bürokratik yapılanmasının günümüz Türkiye'sine etkisi, Türkiye Cumhuriyetinin kuruluşu, kısacası Türk siyasal hayatının 1950lere kadarki dönemini tarih, lider biyografileri, siyasi kurumlar ve diğer anahtar kavramlar ile değerlendirerek incelenir. Ders, öğrencilerin Türkiye siyasetini etkileyen/belirleyen sosyal-ekonomik ve kültürel etkenleri anlamaları için gereken tarihsel ve kavramsal bilgileri kazandırmaya yöneliktir.
| Prof. Dr. Halim Emre ZEREN |
| 1. | Türk siyasal hayatını tarihsel dönemlere ayırarak inceler ve yorumlar. |
| 2. | Türk siyasal hayatındaki değişimlerin tarihsel, ekonomik, sosyolojik ve siyasi arka planını bilir ve yorumlar. |
| 3. | Türk siyasal hayatında değişmeyen sorunları tarihsel ve ekonomik perspektiften değerlendirir. |
| 4. | Türk ve temelinde Osmanlı modernleşmesini olumlu ve olumsuz yönlerden değerlendirir. |
| 5. | Türk yönetim tarihinin önemli figürlerini tanımak. |
| 1. | İlber ORTAYLI, Türkiye Teşkilat ve İdare Tarihi , Cedit Neşriyat, Ankara, 2008. |
| 2. | Hüseyin ÖZDEMİR, Osmanlı Devletinde Bürokrasi, Okumuş Adam Yay., İstanbul, 2001. |
| 3. | Feridun EMECEN, Osmanlı Klasik Çağında Hanedan Devlet ve Toplum, Timaş Yay., İstanbul, 2011. |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %70 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 13 | 0 | 3 | 39 |
| Bireysel Çalışma | 13 | 0 | 4 | 52 |
| Ara Sınav | 1 | 28 | 1 | 29 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 30 | 1 | 31 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 151 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | PÇ-13 | PÇ-14 | PÇ-15 | |
OÇ-1 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
OÇ-2 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 5 |
OÇ-3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
OÇ-4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
OÇ-5 | |||||||||||||||