
| Ders Kodu | : TIP037 |
| Ders Türü | : Zorunlu |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 1 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 1 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 1 |
Bu dersin amacı, diş hekimliği öğrencilerine stomatognatik sistemin fizyolojisini kapsamlı bir şekilde öğretmektir. Çiğneme, yutma, tat, koku, kas fonksiyonları ve temporomandibuler eklem gibi ağız-çene-yüz bölgesine ait fizyolojik süreçlerin anlaşılması hedeflenir. Ayrıca, bu bilgilerin klinik diş hekimliği uygulamalarında tanı ve tedaviye nasıl entegre edileceği konusunda temel bir bakış açısı kazandırılır.
Bu ders, stomatognatik sistemin fizyolojik temellerini, kas ve eklem yapılarını, duyusal algı sistemlerini ve bu yapıların fonksiyonel bütünlüğünü konu alır. Çiğneme, yutma, emme, tat ve koku alma gibi temel oral motor ve duyusal işlevlerin yanı sıra, temporomandibuler eklem fizyolojisi ve ilgili bozukluklar detaylı biçimde incelenir. Uyku fizyolojisi, bruksizm, horlama ve uyku apnesi gibi klinik açıdan önemli durumlar ile orofasiyal ağrı mekanizmaları analiz edilir. Edinilen teorik bilgiler, klinik uygulamalara aktarılırken, örnek olgu sunumlarıyla öğrencilerin tanı, değerlendirme ve tedavi sürecine yönelik düşünme becerilerinin geliştirilmesi amaçlanır.
| Prof. Dr. Mine GEÇGELEN CESUR |
| 1. | Stomatognatik sistemin temel anatomik ve fizyolojik özelliklerini açıklar; iskelet ve çiğneme kaslarının yapısı, işlevleri ile kas kasılma çeşitleri arasındaki farkları ayırt eder. |
| 2. | Temporomandibuler eklem ve ilgili kasların fizyolojisini, hastalıklarını ve fonksiyonel bozukluklarını tanır; ağız açmada kısıtlılık, ağrı ve eklem sesleri gibi klinik belirtileri değerlendirir. |
| 3. | Yutma, çiğneme, emme ve uyku fizyolojisi süreçlerini kavrar; bu hareketlerin sinirsel kontrol mekanizmalarını ve yaşa bağlı değişikliklerini açıklar. |
| 4. | Tat ve koku fizyolojisi ile bu duyuların klinik uygulamalarda hasta-hekim iletişimindeki önemini ve algılanmasını etkileyen faktörleri yorumlar. |
| 5. | Orofasiyal ağrı ve yansıyan ağrı mekanizmalarını, uyku bozukluklarını (horlama, uyku apnesi) ve diş sıkma/gıcırdatma gibi yaygın durumları tanır; öğrenilen teorik bilgileri klinik olgu sunumları ile uygulamaya dönüştürür. |
| 1. | Bordoni, B. & Varacallo, M. (2023). Baş ve Boyun Anatomisi: Temporomandibular Eklem. StatPearls. |
| 2. | Wu, Y., Lan, Y., Mao, J., Shen, J., Kang, T. & Xie, Z. (2023). Sinir sistemi ile stomatognatik sistem arasındaki etkileşim: gelişimden hastalıklara. International Journal of Oral Science. |
| 3. | Tomaka, A. A., Luchowski, L., Pojda, D., Tarnawski, M. ve Domino, K. (2019). 4D multimodal verilerden stomatognatik sistemin dinamikleri. [Konferans/Kitap Bölümü]. |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 0 | 1 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 1 | 4 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 6 | 1 | 7 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 25 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | |
OÇ-1 | 4 | 4 | ||||||
OÇ-2 | 5 | 4 | ||||||
OÇ-3 | ||||||||
OÇ-4 | 2 | 4 | ||||||
OÇ-5 | ||||||||