Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Çocuk Edebiyatı
Ders Kodu: TRO209
Ders Türü: Zorunlu
Ders Grubu: Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 2
Uyg.: 0
Kredi: 2
Laboratuvar: 0
AKTS: 2
Amaç

Okuma kültürü ve zevki kazandırmak amacı ile çocuklar için yazılmış eserlerden yararlanma bilincini geliştirmek.

Özet İçerik

Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişimi. Çocukluk evresinde, nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı yapıtlarının işlevi. Çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özelliklerin (tasarım, içerik ve eğiticilik) örneklerle incelenmesi. Niteliksiz çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bunların çocukların gelişim özellikleri üzerindeki olumsuz etkilerinin tartışılması. Öğretmen adaylarının, okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunun ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağının belirlenmesine yönelik çalışmalar. Çocuklara seslenen çeşitli yazınsal türlerin (destan, masal, şiir, öykü, roman, v.b.) ve dilsel gereçlerin (sayışmaca, tekerleme, bilmece v.b.) çocukların gelişimlerine olan katkılarının belirlenmesi.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Bilge AYRANCI
Öğrenme Çıktıları
1.Çocuk edebiyatı alanı ile ilgili temel kavramları tanımlar.
2.Çocuk yayınlarında bulunması gereken özellikleri açıklar.
3.Çocuk yayınlarında bulunması gereken özellikleri metinler üzerinde gösterir.
4.Çocukların okuma kültürü edinme süreçlerini sıralar ve bunların önemini açıklar.
5.Nitelikli ve niteliksiz çocuk yayınları arasındaki farkları belirtir.
6.Çocuk Edebiyatı dersinde öğrendiklerini Türkçe derslerinde uygular.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Sever, S. 2003; Çocuk ve Edebiyat, Kök Yayıncılık, Ankara.
2.Oğuzkan, A.F. 2010; Çocuk Edebiyatı, Anı Yayıncılık, Ankara.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Genel Edebiyat ve Çocuk Edebiyatı. Çocuklar için edebiyat. Dünyada ve Türkiye'de Çocuk edebiyatının teşekkül ve gelişimi
2. Hafta - Teorik
Çocuk Edebiyatının Temel İşlevi
3. Hafta - Teorik
Çocuk gerçekliği ve yazınsal metinler
4. Hafta - Teorik
Çocuk kitaplarının çocuğun gelişim sürecindeki yeri (Dil gelişimi, bilişsel gelişim, kişilik gelişimi ve toplumsal gelişim özelliklerine göre)
5. Hafta - Teorik
Seçilen çocuk edebiyatı ürünlerinin incelenmesi (tasarımözellikleri, içerik özellikleri ve eğitsel özellikler dahilinde)
6. Hafta - Teorik
Çocuk ve kitap etkileşimi
7. Hafta - Teorik
Çocuk kitapları ve karakter
8. Hafta - Teorik
Çocuk kitaplarında konu, konunun seçimi ve işlenişi. (Ara sınav)
9. Hafta - Teorik
Çocuk kitaplarında resim
10. Hafta - Teorik
Çocuk edebiyatında türler
11. Hafta - Teorik
Çocuk edebiyatında türler
12. Hafta - Teorik
Çocuk edebiyatında türler
13. Hafta - Teorik
Çocuk edebiyatı ürünlerinin dayanması gereken temel ilkeler
14. Hafta - Teorik
Oyun ve dramatizasyon
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%40
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%60
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders140342
Ara Sınav1055
Dönem Sonu Sınavı1033
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)50
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
PÇ-11
PÇ-12
PÇ-13
OÇ-1
4
5
OÇ-2
4
5
OÇ-3
4
5
OÇ-4
4
5
OÇ-5
4
5
OÇ-6
4
5
5
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026