Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Dinleme Eğitimi
Ders Kodu: TRO351
Ders Türü: Zorunlu
Ders Grubu: Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 3
Uyg.: 0
Kredi: 3
Laboratuvar: 0
AKTS: 4
Amaç

Bu dersin amacı dinleme becerisini geliştiren yöntem ve teknikleri öğretmek. Dinleme becerisini geliştirmeye yönelik etkinlik tasarlamayı kazandırmak. Bu alandaki bilgileri Türkçe eğitimi ve öğretimi çalışmalarında kullanabilmek

Özet İçerik

Dinleme becerisini geliştirici çalışmalar yapma. Dinleme etkinliğinin işleyişini ve verimlilik sürelerini belirginleştirme; dikkat sürelerinin belirlenmesi, bellekte tutma ve kavrama çalışmalarına dikkat çekme. Çeşitli ses ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, tümel dinleme-anlama, seçici dinleme-anlama çalışmalarını örnekleme. Öğretmen adaylarına, ilköğretimdeki Türkçe derslerinde kullanmak üzere çeşitli dinleme-anlama alıştırmaları gösterme, tanıtma ve bu alıştırmaları kendilerinin de geliştirebilmeleri için olanak sağlama. Sınıf içinde çeşitli dinleme alıştırmaları gerçekleştirme.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Bilge AYRANCI
Öğrenme Çıktıları
1.Dil edinimi açısından dinleme becerisinin önemini açıklayabilme
2.Dinleme/izleme becerisinin eğitimine yönelik materyal hazırlayabilme
3.Anlama becerilerinden dinleme ile okuma arasındaki ilişkiyi açıklayabilme
4.Anlamada sözsüz iletişimin yerini ve önemini açıklayabilme
5.Dinleme becerisi bakımından Türkçe ders kitaplarını değerlendirebilme
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Doğan, Y. (2013). Dinleme eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
2.Kingen, S. (2000). Teaching language arts in middle schools. Manwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
3.Özbay, M. (2005). Bir dil becerisi olarak dinleme eğitimi. Ankara: Akçağ Yayınları.
4.Özbay, M. (2010). Anlama teknikleri: II-Dinleme eğitimi (2. bs.). Ankara: Öncü Basımevi.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Dinleme eğitimiyle ilgili temel bilgiler
2. Hafta - Teorik
Dinlemenin fiziksel ve zihinsel unsurları
3. Hafta - Teorik
İşitme, dinleme, anlama ilişkisi
4. Hafta - Teorik
Bellek ve özellikleri (kısa süreli bellek, uzun süreli bellek; anısal bellek, anlamsal bellek ve işlemsel bellek).
5. Hafta - Teorik
Söz varlığının dinleme becerisi açısından önemi
6. Hafta - Teorik
Dinleme becerisinin eğitiminin ihmal edilme nedenleri
7. Hafta - Teorik
Dinleme becerisi eğitiminde tarihî perspektif
8. Hafta - Teorik
Dinleme yöntem ve teknikleri (Ara sınav)
9. Hafta - Teorik
Dinleme yöntem ve teknikleri
10. Hafta - Teorik
Dinleme kusurları ve bunları ortadan kaldırmaya yönelik uygulamalar
11. Hafta - Teorik
Dinleme becerisinin geliştirilmesi
12. Hafta - Teorik
Dinleme becerisinin eğitimine yönelik uygulamalar ve kullanılabilecek materyaller
13. Hafta - Teorik
Dinleme/izleme becerisinin ölçme ve değerlendirmesi
14. Hafta - Teorik
Türkçe Dersi Öğretim Programında dinleme/izleme becerisi
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%40
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%60
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders142598
Ara Sınav1011
Dönem Sonu Sınavı1011
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)100
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
PÇ-11
PÇ-12
PÇ-13
OÇ-1
4
5
5
OÇ-2
5
5
4
OÇ-3
4
5
5
5
OÇ-4
5
5
OÇ-5
5
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026