
| Ders Kodu | : EBL303 |
| Ders Türü | : Zorunlu |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Öğrenciler haftada sekiz saat olmak üzere pediatri kliniklerinde, çocuk polikliniklerinde, çocuk acil, çocuk yoğun bakım ve yenidoğan yoğun bakım ünitelerinde uygulama yaparlar. |
| Teori | : 4 |
| Uyg. | : 8 |
| Kredi | : 8 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 8 |
Yenidoğan döneminde sağlığı koruma, geliştirme ve 0-28 günlük bebeğin değerlendirilmesi, bakımı ve sağlıktan sapma durumlarında uygun ebelik girişimlerine ilişkin bilgi ve beceri kazandırmak.
Bu ders, Dünyada ve Türkiye’de yenidoğan-çocuk sağlığı sorunları, çocuğun ve yenidoğanın sağlık tanılaması, çocuğun ve yenidoğanın beslenme, bağışıklama ve sıvı-elektolit gereksinimleri, solunum, beslenme ve GİS sorunu olan çocuğun ve yenidoğanın bakımı, normal ve hasta yenidoğanın hastanede ve evde bakımı , riskli yenidoğan değerlendirilmesi, çocuk ve yenidoğanda ilaç uygulamaları konularını içerir.
| Funda GÜLER |
| Öğr. Gör. Zeynep ORMANCI |
| Arş. Gör. Damla KIZILCA ÇAKALOZ |
| 1. | Yenidoğan döneminde ebeliğin rolünü ve önemini açıklayabilme |
| 2. | Yenidoğanın sağlığının sürdürülmesi konusunda bilgi sahibi olma |
| 3. | Dünya'da ve Türkiye’de yenidoğan sağlığının durumunu bilme |
| 4. | Yenidoğanın fizyolojisi ve postnatal uyumu hakkında bilgi sahibi olma |
| 5. | Doğum Odasındaki yenidoğanın sağlık tanılamasını yapabilme ve doğum odasındaki bakım gereksinimlerini karşılayabilme |
| 6. | Anne yanındaki yenidoğanın sağlık tanılamasını yapabilme ve bakım gereksinimlerini karşılayabilme |
| 7. | Pediatrik ilaç uygulama yollarını bilme ve güvenli ilaç uygulamasını yapabilme |
| 8. | Yenidoğan dönemin beslenme özelliklerini tanımlayabilme |
| 9. | Yenidoğanda gelişimsel bakım uygulamalarını bilme |
| 10. | Hiperbilirübinemili yenidoğanı bilme ve bakım gereksinimlerini karşılayabilme |
| 11. | Riskli yenidoğanların sorunlarını değerlendirebilme ve bakımını yapabilme |
| 12. | Pediatrik sıvı elektrolit dengesizliğini bilme ve normalden sapmaları değerlendirebilme |
| 13. | Yenidoğanın transportu hakkında bilgi sahibi olma |
| 14. | Yenidoğan enfeksiyonlarının önlenmesindeki evrensel standartları bilme ve bakımını yapabilme |
| 15. | Yenidoğanda ağrı yönetimini yapabilme |
| 16. | Yenidoğan taramaları hakkında bilgi sahibi olma |
| 17. | Tüm vücut sistemlerine ilişkin sorunu olan yenidoğanda normalden sapma durumunu ayırt edebilme ve bakımını yapabilme |
| 18. | Yenidoğana özel invaziv uygulamaları bilme |
| 19. | Anneye, yenidoğan bebeğinin evde bakımı konusunda sağlık eğitimi ve danışmanlık yapabilme |
| 20. | Anneyi, bebeğinin taburculuğuna hazırlama konusunda sağlık eğitimi ve danışmanlık yapabilme, Eğitimde uygulamalı gösterebilme |
| 1. | Erdemir, F., Altun Yılmaz, E., Geçkil, E., Yıldırım, F., Karataş, H., Yener, M. (2019). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Kuramsal Çerçeve ve Uygulama Rehberi, Ankara: Nobel Tıp Kitabevi |
| 2. | Savaşer S, Yıldız S. (2009). Hemşireler için Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberleri, İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. |
| 3. | Boxwell, G. (2017).Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği, Güdücü Tüfekci, F., Dilek Küçük Alemdar, D., Kardaş Özdemir, F. (Ed.), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
| 4. | Şentürk Erenel, A. Vural, G. (Ed.) (2020). Hemşireler ve Ebeler için Perinatal Bakım, İstanbul: İstanbul Tıp Kitapevleri. |
| 5. | Ackley, B.J., Ladwig, G.B., Makic, M.B.F.(2022). Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Gürhan, N., Eren Fidancı, B., Görgülü Polat, Ü. (Ed.), Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. |
| 6. | Karaçam, Z., Çoban, A., & Taşpınar, A. (Ed.) (2019). Temel Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme, Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. |
| 7. | Özkan, H., Ekti Genç, R. (Ed.) (2020). Ebeler İçin Yenidoğan Sağlığı ve Hastalıkları, Ankara: Nobel Tıp Kitapevi. |
| 8. | Conk, Z., Başbakkal, Z., Bal Yılmaz, H., Bolışık, B. (Ed.) (2018). Pediatri Hemşireliği, Ankara: Akademisyen Tıp Kitabevi. |
| 9. | Aydın, D., Aba Y.A. (Ed.) (2019). Anne ve Çocuk Sağlığı, İstanbul: İstanbul Tıp Kitapevleri. |
| 10. | London, M., Ladewig, P., Davidson, M., Ball, J.W., Bindler, R.C., Ruth C. McGillis, Cowen, J. et.al. (2022). Maternal & Child Nursing Care, Pearson: 6th ed. |
| 11. | Hockenberry, Rodgers & Wilson. (2021). Wong’s Essentials of Pediatric Nursing, Elsevier:11th ed. |
| 12. | Şenol, S. (2022). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği III, Ankara: Akademisyen Kitapevi. |
| 13. | Tagger, C.G., Knapp, L.M. (2021). Pediatri Hemşireliği Vaka Temelli Yaklaşım, Avcı Ö. (Ed.), İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. |
| 14. | Oygür, N., Önal, E., Zenciroğlu, A. (2021). Türk Neonatoloji Derneği Doğum Salonu Yönetim Rehberi. |
| 15. | Acunaş, B., Uslu, S., Baş, A. Y. (2018). Türk Neonatoloji Derneği yüksek riskli bebek izlem rehberi. Türk Pediatri Arşivi, 53(1), 180-195. |
| 16. | T.C. Sağlık Bakanlığı (2018). Bebek Çocuk Ergen İzlem Protokolleri. https://www.saglik.gov.tr/ |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %30 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %40 |
| Uygulama | 1 | %30 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 1 | 4 | 70 |
| Uygulamalı Ders | 14 | 0 | 8 | 112 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 1 | 9 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 8 | 1 | 9 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 200 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | |
OÇ-1 | 1 | 5 | 3 | 5 | ||||
OÇ-2 | 1 | 5 | 3 | |||||
OÇ-3 | 5 | 5 | ||||||
OÇ-4 | 5 | 3 | ||||||
OÇ-5 | 3 | 5 | 3 | |||||
OÇ-6 | 3 | 5 | 3 | |||||
OÇ-7 | 5 | 5 | ||||||
OÇ-8 | 3 | |||||||
OÇ-9 | 4 | 5 | 5 | |||||
OÇ-10 | 5 | |||||||
OÇ-11 | 5 | |||||||
OÇ-12 | 5 | |||||||
OÇ-13 | 3 | 3 | ||||||
OÇ-14 | 4 | |||||||
OÇ-15 | 3 | 4 | ||||||
OÇ-16 | 3 | 4 | 2 | |||||
OÇ-17 | 3 | 5 | ||||||
OÇ-18 | 4 | |||||||
OÇ-19 | 5 | 5 | 3 | |||||
OÇ-20 | 5 | 5 | 3 | |||||