
| Ders Kodu | : EBB451 |
| Ders Türü | : Zorunlu |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 3 |
Bu dersin genel amacı, öğrencilerin okul rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin tarihsel gelişimi, temel kavramları, çağdaş eğitim sürecindeki yeri ve önemi, rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin amaçları ve ilkeleri hakkında bilgi edinmelerini sağlamaktır. Ayrıca, öğrencilerin akademik, sosyal, duygusal ve kariyer gelişim alanlarında rehberlik hizmetlerinin uygulanması, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecini tanıma, özel gereksinimli öğrencilerle çalışma, bireyi tanıma teknikleri ile rehberlik hizmetlerinin planlanması, program geliştirme, uygulama ve değerlendirme süreçlerinde temel beceriler kazanmaları hedeflenmektedir.
Bu ders, birey ve toplum yaşamında okulun önemi ile başlar ve çağdaş eğitim sürecinde rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin tarihsel gelişimi, temel kavramları, ilkeleri ve uygulama alanlarını ele alır. Akademik, sosyal, duygusal ve kariyer gelişim alanlarında rehberlik hizmetleri, rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin çeşitleri ve bu hizmetlerin okullarda planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi üzerine odaklanır. Öğretmen adaylarının bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecini tanımasını hedefler. Ayrıca, özel gereksinimli öğrencilerle çalışma, bireyi tanıma teknikleri, rehberlik ve psikolojik danışmada kullanılan testler ve test dışı teknikler, öğretmen-rehber işbirliği ve rehberlik hizmetlerinde personel organizasyonu gibi konular da dersin içeriğinde yer almaktadır.
| Öğr. Gör. Hasan Can OKTAYLAR |
| 1. | Öğretmen ve öğrenci kişilik hizmetlerinin işbirliğinin önemini kavrar: Öğretmen ve öğrenci kişilik hizmetleri arasında etkin işbirliği oluşturmanın, öğrenci gelişimi üzerindeki etkilerini anlar. |
| 2. | Okul rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin tarihsel gelişimini kavrar: Öğrenciler, rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin tarih boyunca nasıl geliştiğini ve değiştiğini öğrenir. |
| 3. | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin çağdaş eğitim sürecindeki yerini ve önemini anlar: Rehberlik ve psikolojik danışmanın çağdaş eğitim sisteminde nasıl bir rol oynadığını analiz eder. |
| 4. | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin temel kavramlarını, amaçlarını ve ilkelerini açıklar: Öğrenciler, rehberliğin ne olduğunu, amacını ve uygulama ilkelerini derinlemesine öğrenir. |
| 5. | Akademik, sosyal, duygusal ve kariyer gelişim alanlarında rehberlik hizmetlerini açıklar: Rehberlik hizmetlerinin öğrencilere akademik, sosyal ve duygusal açıdan nasıl destek sağladığını kavrar. |
| 6. | Rehberlik hizmetlerinde kullanılan testler ve test dışı teknikleri tanır: Öğrenciler, bireyi tanımada kullanılan çeşitli psikolojik testler ve teknikler hakkında bilgi sahibi olur. |
| 7. | Özel gereksinimli öğrencilere yönelik rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini kavrar: Özel gereksinimli öğrencilerle çalışma ve onların ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik yöntemler üzerinde çalışır. |
| 8. | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin okullarda planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi süreçlerini analiz eder: Öğrenciler, bu hizmetlerin okullarda nasıl organize edilip yürütüldüğünü öğrenir. |
| 1. | Can, G. (2005). Psikolojik danışma ve rehberlik. Ankara: Pegem Yayınları. |
| 2. | Kaya, A . (2004). Psikolojik danışma ve rehberlik. Ankara: Anı Yayınları. |
| 3. | Kuzgun, Y. (2004). İlköğretimde rehberlik. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. |
| 4. | Yeşilyaprak, B. (2002). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. |
| 5. | Deniz, M. E., & Erözkan, A. (Ed.). (2022). Psikolojik Danışma ve Rehberlik (14. baskı). Pegem Akademi Yayıncılık. |
| 6. | Gladding, S. T. (2021). Psikolojik danışma: Kapsamlı bir meslek (9. baskı). Nobel Akademik Yayıncılık. |
| 7. | Işık, Ş. (Ed.). (2022). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Pegem Akademi Yayıncılık. |
| 8. | Kuzgun, Y. (2021). Rehberlik ve Psikolojik Danışma (9. baskı). Nobel Akademik Yayıncılık. |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 2 | 2 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 1 | 11 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 10 | 1 | 11 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 78 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | PÇ-13 | PÇ-14 | |
OÇ-1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | ||||||||
OÇ-2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | ||||||||
OÇ-3 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
OÇ-4 | 2 | 3 | 2 | 3 | ||||||||||
OÇ-5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
OÇ-6 | ||||||||||||||
OÇ-7 | ||||||||||||||
OÇ-8 | ||||||||||||||