
| Ders Kodu | : SYB321 |
| Ders Türü | : Bölüm Seçmeli |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 4 |
Spor ortamında toplumsal cinsiyetin inşasına yönelik çalışmaların yapılması, sporun toplumsal cinsiyet eşitsizliğini kuvvetlendirdiği ortamlarda eşitliği sağlayıcı bilgilerin öğrencilere aktarılarak farkındalığın arttırılması amaçlanmıştır.
Toplumsal cinsiyet düzeni, erkeğin kadın üzerindeki avantajlı konumunu ve her alanda olduğu gibi spor ortamlarında da daha çok fırsatlardan yararlanmasını sağlayan şekilde gelişmiştir. Kadın ve erkek arasında tarihsel olarak kurgulanan iktidar ilişkileri spor alanında da açıkça görülmektedir. Toplumsal cinsiyet düzeni içinde kadının spor deneyimini meşrulaştıran ideolojik süreç, kadın ve erkek arasındaki biyolojik fark ve bu farkın yarattığı erkek üstünlüğü düşüncesi her zaman daha baskın olacaktır. Yetenekli yada yeteneksiz herkesin spor yapma hakkından yola çıkarak çocukluk dönemlerinde spor yapma fırsatlarını değerlendirmek isteyen bireylerin karşılaşacakları zorlukların ortadan kaldırılması için yasal ve toplumsal önlemlerin alınması da çok önemlidir.
| Doç. Dr. Aylin UĞURLU ÇAKIR |
| 1. | Toplumsal cinsiyet kavramı hakkında temel bilgi edinmiş olur |
| 2. | Çocuk koruma kavramı hakkında temel bilgi edinmiş olur |
| 3. | Spor alanında cinsiyet farklılıkları hakkında bilgilenmiş olur |
| 4. | Spor alanlarında yaşanan eşitsizlik örnekleri hakkında bilgisi olur |
| 5. | Toplumda cinsiyet eşitsizliğinin engellenebilmesi için temel bilgiye sahip olur |
| 1. | Uğurlu, A., & Şahin, M. Y., (2022). Sporda Çocuk İstismarı ve Çocuk Koruma Politikaları . Ankara: Detay Yayıncılık. |
| 2. | Acar,G.& Barbaros Serdar Erdoğan, S.B. (2023). Antrenörlük Etiği ve Sporda Çocuk Koruma. Ekin Yayın Evi. |
| 3. | Melanie, L & Hartill, M. (Eds.). (2020). Safeguarding, child protection and abuse in sport: International perspectives in research, policy and practice. Routledge. |
| 4. | Brackenridge, C. H. (2001). Spoilsports: Understanding and preventing sexual exploitation in sport (1. baskı). Routledge. |
| 5. | David, P. (2020). Respecting the rights of the child in sports: Not an option. In B.K. Nastasi, S.N. Hart, & S. C. Nasser (Eds.), International handbook on child rights and school psychology (ss. 377-388). Springer. |
| 6. | Melanie, L., & McMahon, J. (2022). Child abuse in sport education contexts. In R. Marttinen, L. Alfrey, M. Hemphill, & T. Quarmby (Eds.), Routledge encyclopaedia of sport studies (Routledge Encyclopaedia series). Routledge. |
| 7. | Melanie, L., & Laura, P. (2022). Child's play? Safeguarding and protecting children in sport. In M. Toms & R. Jeanes (Eds.), The Routledge handbook of coaching children. Routledge. |
| 8. | Koca, C. (2016). Sporun toplumsal cinsiyet halleri. Spor yayınevi, Ankara. |
| 9. | Cooky, C., & Messner, M. A. (2018). No slam dunk: Gender, sport and the unevenness of social change. Rutgers University Press. |
| 10. | Dökmen, Z. (2010). Toplumsal Cinsiyet Sosyal Psikolojik Açıklamalar. Remzi Kitapevi. |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 3 | 4 | 98 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 0 | 1 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 1 | 0 | 1 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 100 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | PÇ-13 | PÇ-14 | PÇ-15 | |
OÇ-1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 5 | 1 | 1 | 3 | |||
OÇ-2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 1 | 2 | 5 | 1 | 1 | 2 | |||
OÇ-3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 1 | 5 | 1 | 1 | 3 | |||
OÇ-4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 5 | 1 | 1 | 3 | |||
OÇ-5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 1 | 2 | 3 | |||