
| Ders Kodu | : HSH534 |
| Ders Türü | : Bölüm Seçmeli |
| Ders Grubu | : Yüksek Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 2 |
Bu dersin amacı, araştırma etiği kavramını incelemek ve günümüzde en çok tartışılan araştırma/yayın etiği konularını irdeleyerek etiğe uygun araştırmada izlenecek yolların neler olduğu hakkında bilgi kazandırmaktır
Bu ders araştırma etik kavramı, ilgili kavramlar, günümüzde en çok tartışılan araştırma etiği konuları, klinik araştırmalar, girişimsel olmayan klinik araştırmalar, hayvan deneyleri konusunda bilimsel geçerlik ve güvenilirliğin nasıl sağlanabileceği, en sık görülen araştırma etiği ihlalleri ve bunları önleme yöntemleri, ihlal tespiti durumunda izlenecek yolların neler olduğu hakkında bilgi ve farkındalık kazandırır
| Prof. Dr. Filiz ADANA |
| 1. | Araştırma etiği ve yayın etiği kavramlarını bilme |
| 2. | Araştırma etiği ihlallerini fark edebilme ve bunları önleme |
| 3. | En iyi etik standartları sağlayabilme |
| 4. | Etiğe uygun araştırma planlayabilme |
| 5. | Etiğe uygun araştırma planlayabilme |
| 1. | Arıkan, R. (2011). Araştırma Yöntem ve Teknikleri, Ankara: Nobel |
| 2. | Arseven, A. D. (1994). Alan Araştırma Yöntemi. Ankara: Gül Yayınevi |
| 3. | Balso, M. D. ve Lewis, A. D. (2007). Recherche en Sciences Humaines une Initiation a laMéthodologie, Modulo, Montréal (Québec). |
| 4. | Day, R. A. (2001). Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır? (Çev: Gülay A_kar Altay),TÜBİTAK |
| 5. | Genç, S. Z. (2010). Bilimsel Araştırma Basamakları, Remzi Y. Kıncal (Der.) Bilimsel Araştırma Yöntemleri: 79-95. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım |
| 6. | Schneider, D. K. (2007). Methodes Qualitatives en Sciences Sociales, TECFA Faculte de Psychologie et des Sciences de l’Education, Geneve |
| 7. | Buken NO., Buken E. “Tıp Etiği ve Tıp Hukuku Açısından Klinik İlaç Araştırmaları” (“Clinical Drug Research from Medical Ethics and Legal Perspectives”). Türk Psikiyatri Dergisi (Turkish Journal of Psychiatry), 14(4): 289-299 (2003) |
| 8. | Büken NÖ, Yegenoglu S., “Physician-Industry Relationships and Promotion Ethics in Turkey.” Clinical Research and Regulatory Affairs, Volume 20, Issue 4, pages: 379-389 (2003) |
| 9. | Büken NÖ. “Klinik Araştırma Etik Kurulları“(Clinical Research Ethics Committees), Sendrom, 20 (3–4): 61–70, Mart-Nisan 2008 |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 1 | 1 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 1 | 11 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 15 | 1 | 16 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 55 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | |
OÇ-1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
OÇ-2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
OÇ-3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
OÇ-4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
OÇ-5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |