Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi
Ders Kodu: ÇGP217
Ders Türü: Bölüm Seçmeli
Ders Grubu: Önlisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 2
Uyg.: 0
Kredi: 2
Laboratuvar: 0
AKTS: 3
Amaç

Bu dersin amacı okul öncesi öğretmen adaylarının okula hazır bulunuşluğu açıklayabilmelerini ve değerlendirmelerini; çocukların kendi içlerindeki ve birbirleri iler aralarındaki farklılıkları göz önünde bulundurarak, çocukları ilkokula hazırlayıcı ve okul öncesi programlarından ilkokula geçişlerini kolaylaştırıcı etkinlikler planlamalarını ve uygulamalarını sağlamaktır.

Özet İçerik

Okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler; ilkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), okula hazırbulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama; okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi, erken okuryazarlık, okuma becerileri ve alt alanları; alfabe bilgisi (alfabe öncesi aşama, logografik düzeyi, kısmi alfabe aşaması/yarı fonetik düzey, tam alfabe aşaması, birleştirilmiş alfabe aşaması/telaffuz), fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi; yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı), okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğr. Gör. Gülcenur KESEBİR
Öğrenme Çıktıları
1.Okula hazır bulunuşluğun tanımını ve boyutlarını bilir.
2.İlköğretim programlarının özelliklerini, okul öncesi eğitim programı özellikleri ile karşılaştırır
3.Öğrenciler okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimini bilir ve açıklar.
4.Öğrenciler fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimini bilir ve açıklar.
5.Öğrenciler Yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı) sürecini bilir
6.Öğrenciler okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirmeyi bilir ve uygular.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Oktay, A. (2010). İlköğretime Hazırlık ve İlköğretim Programları. Ankara: PEGEM
2.Polat, Ö. (2006). Okul öncesinde ilköğretime hazırlık. İstanbul: Morpa Yayınları.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Ders içeriğinin ve planının incelenmesi
2. Hafta - Teorik
Okula hazır bulunuşluğun tanımı ve hazır bulunuşluğu etkileyen faktörler
3. Hafta - Teorik
Okula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal)
4. Hafta - Teorik
Okula hazırlığın boyutları (bilişsel, dil, öz bakım becerileri)
5. Hafta - Teorik
Okula hazır bulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama
6. Hafta - Teorik
Erken çocukluk döneminde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi
7. Hafta - Teorik
Erken çocukluk döneminde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi
8. Hafta - Ara Sınav (Vize)
VİZE SINAVI
9. Hafta - Teorik
Erken okuryazarlık, okuma becerileri ve alt alanları
10. Hafta - Teorik
Fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı),
11. Hafta - Teorik
Sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi;
12. Hafta - Teorik
Yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı)
13. Hafta - Teorik
Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme
14. Hafta - Teorik
Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme
15. Hafta - Dönem Sonu Sınavı (Final)
FİNAL SINAVI
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%40
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%60
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders140228
Uygulamalı Ders101230
Bireysel Çalışma25214
Ara Sınav1112
Dönem Sonu Sınavı1112
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)76
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
PÇ-11
OÇ-1
4
5
5
4
5
5
5
5
5
5
5
OÇ-2
4
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
OÇ-3
4
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
OÇ-4
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
OÇ-5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
OÇ-6
4
5
5
3
3
5
5
5
5
5
5
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026