
| Ders Kodu | : İLT201 |
| Ders Türü | : Zorunlu |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 3 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 3 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 5 |
Bu dersin amacı, iletişim çalışmalarının temelini oluşturan klasik ve modern kuramları tarihsel gelişim süreçleriyle birlikte inceleyerek öğrencilere eleştirel bir kuramsal perspektif kazandırmaktır. İletişim Kuramları I, iletişim bilimlerinin pozitivist, ampirik ve yapısal yaklaşımlarını; Öğrencilerin iletişim kuramlarını medya, sinema ve televizyon metinleri üzerinde uygulayabilmesi, bu kuramlar aracılığıyla kitle iletişimini çok yönlü analiz edebilmesi hedeflenmektedir.
Bu ders, iletişim çalışmalarının kuramsal temellerini ele alır. İletişim Kuramları I dersi kapsamında ağırlıklı olarak bilgi-iletim temelli yaklaşımlar, hipodermik iğne kuramı, iki aşamalı akış modeli, kullanımlar ve doyumlar kuramı, suskunluk sarmalı, agenda-setting, spiral of silence, bilgi boşluğu, kültürel göstergeler gibi erken dönem ve ampirik iletişim kuramları incelenir. Kuramların tarihsel bağlamı ve medya sistemleriyle ilişkisi sorgulanır. Bu ders, öğrencilere medya metinlerini pozitif paradigmalar ışığında çözümleme becerisi kazandırmayı amaçlar.
| Dr. Öğr. Üyesi Taner KIZILHAN |
| Prof. Dr. Hatice Hale BOZKURT |
| Prof. Dr. Hüseyin ÇELİK |
| Arş. Gör. Sumru YILDIRIM |
| 1. | İletişim kuramlarının tarihsel gelişimini açıklar. |
| 2. | Temel iletişim kuramlarının kavramsal çerçevesini tanımlar. |
| 3. | Pozitivist ve ampirik iletişim kuramlarını analiz eder. |
| 4. | İletişim kuramlarını medya ve kitle iletişim araçlarıyla ilişkilendirir. |
| 5. | Kitle iletişim modelleri üzerinden medya metinlerini yorumlar. |
| 1. | Severin, W. J. & Tankard, J. W. (2012). İletişim Kuramları: Kökenleri, Süreçleri ve Etkileri. (Çev. K. T. Erol). İstanbul: Nobel Yayıncılık. |
| 2. | McQuail, D. (2010). McQuail’s Mass Communication Theory. London: Sage. |
| 3. | Baran, S. J., & Davis, D. K. (2015). Mass Communication Theory: Foundations, Ferment, and Future. Boston: Cengage. |
| 4. | Alemdar, K. & Erdoğan, İ. (2013). İletişim ve Toplum. İstanbul: Der Yayınları. |
| 5. | Özçetin, B. (2022). Kitle iletişim kuramları: Kavramlar, okullar, modeller (6. bs.). İstanbul: İletişim Yayınları. |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 0 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 30 | 1 | 31 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 50 | 1 | 51 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 124 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | PÇ-13 | PÇ-14 | PÇ-15 | |
OÇ-1 | |||||||||||||||
OÇ-2 | |||||||||||||||
OÇ-3 | |||||||||||||||
OÇ-4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 4 |
OÇ-5 | |||||||||||||||