Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
İletişim Kuramları I
Ders Kodu: İLT201
Ders Türü: Zorunlu
Ders Grubu: Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 3
Uyg.: 0
Kredi: 3
Laboratuvar: 0
AKTS: 5
Amaç

Bu dersin amacı, iletişim çalışmalarının temelini oluşturan klasik ve modern kuramları tarihsel gelişim süreçleriyle birlikte inceleyerek öğrencilere eleştirel bir kuramsal perspektif kazandırmaktır. İletişim Kuramları I, iletişim bilimlerinin pozitivist, ampirik ve yapısal yaklaşımlarını; Öğrencilerin iletişim kuramlarını medya, sinema ve televizyon metinleri üzerinde uygulayabilmesi, bu kuramlar aracılığıyla kitle iletişimini çok yönlü analiz edebilmesi hedeflenmektedir.

Özet İçerik

Bu ders, iletişim çalışmalarının kuramsal temellerini ele alır. İletişim Kuramları I dersi kapsamında ağırlıklı olarak bilgi-iletim temelli yaklaşımlar, hipodermik iğne kuramı, iki aşamalı akış modeli, kullanımlar ve doyumlar kuramı, suskunluk sarmalı, agenda-setting, spiral of silence, bilgi boşluğu, kültürel göstergeler gibi erken dönem ve ampirik iletişim kuramları incelenir. Kuramların tarihsel bağlamı ve medya sistemleriyle ilişkisi sorgulanır. Bu ders, öğrencilere medya metinlerini pozitif paradigmalar ışığında çözümleme becerisi kazandırmayı amaçlar.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Taner KIZILHAN
Prof. Dr. Hatice Hale BOZKURT
Prof. Dr. Hüseyin ÇELİK
Arş. Gör. Sumru YILDIRIM
Öğrenme Çıktıları
1.İletişim kuramlarının tarihsel gelişimini açıklar.
2.Temel iletişim kuramlarının kavramsal çerçevesini tanımlar.
3.Pozitivist ve ampirik iletişim kuramlarını analiz eder.
4.İletişim kuramlarını medya ve kitle iletişim araçlarıyla ilişkilendirir.
5.Kitle iletişim modelleri üzerinden medya metinlerini yorumlar.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Severin, W. J. & Tankard, J. W. (2012). İletişim Kuramları: Kökenleri, Süreçleri ve Etkileri. (Çev. K. T. Erol). İstanbul: Nobel Yayıncılık.
2.McQuail, D. (2010). McQuail’s Mass Communication Theory. London: Sage.
3.Baran, S. J., & Davis, D. K. (2015). Mass Communication Theory: Foundations, Ferment, and Future. Boston: Cengage.
4.Alemdar, K. & Erdoğan, İ. (2013). İletişim ve Toplum. İstanbul: Der Yayınları.
5.Özçetin, B. (2022). Kitle iletişim kuramları: Kavramlar, okullar, modeller (6. bs.). İstanbul: İletişim Yayınları.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Giriş: Kuram, Model, Paradigma Nedir? Kuramın Bilimsel Yerdeki Rolü
2. Hafta - Teorik
Kitle, Kitle İletişimi ve Kitle İletişim Kuramlarına Giriş
3. Hafta - Teorik
İletişim Araştırmalarının Sınıflandırılması ve Kuramsal Yaklaşımlar
4. Hafta - Teorik
Etki-Süreç Odaklı Çalışmalar: Aktarım Modelleri
5. Hafta - Teorik
Medya Etkilerinin Güçlü Olduğunun Savunulduğu Dönem
6. Hafta - Teorik
Lasswell Modeli, Shannon & Weaver Matematiksel Modeli
7. Hafta - Teorik
Schramm Modeli, Propaganda Kavramı ve İki Aşamalı Akış Kuramı
8. Hafta - Teorik
İkna Kavramı ve İkna Çalışmaları, Riley & Riley Sosyolojik Modeli
9. Hafta - Teorik
Medya Etkilerinin Sınırlı Olduğunun Savunulduğu Dönem
10. Hafta - Teorik
Ara Sınav- Medya Etkilerinin Yeniden Güçlü Olduğunun Savunulduğu Dönem
11. Hafta - Teorik
Gündem Belirleme, Suskunluk Sarmalı, Çerçeveleme Kuramı
12. Hafta - Teorik
Gebner’in Yetiştirme Kuramı ve Kültürel Göstergeler Yaklaşımı
13. Hafta - Teorik
İzleyici Merkezli Yaklaşımlar: Kullanımlar ve Doyumlar Kuramı
14. Hafta - Teorik
Kullanımlar ve Etkiler Modeli, Bağımlılık Modeli, Beklenti-Değer Yaklaşımı
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%40
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%60
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders140342
Ara Sınav130131
Dönem Sonu Sınavı150151
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)124
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
PÇ-11
PÇ-12
PÇ-13
PÇ-14
PÇ-15
OÇ-1
OÇ-2
OÇ-3
OÇ-4
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
4
4
OÇ-5
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026