Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Zihin Yetersizliği ve Otizm Spektrum Bozukluğu
Ders Kodu: ÖZE103
Ders Türü: Zorunlu
Ders Grubu: Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 2
Uyg.: 0
Kredi: 2
Laboratuvar: 0
AKTS: 4
Amaç

Öğretmen adaylarına zihin yetersizliği ve otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitimi sürecinde gerekli temel bilgilerin kazandırılması ve sonraki eğitim ve meslek yaşantısında gerekli temel yeterlikleri kazandırmaktır.

Özet İçerik

Temel kavramlar; zihin yetersizliği olan bireyler; otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan bireyler; sınıflandırma: eğitsel, psikolojik, tıbbi; yaygınlık ve görülme sıklığı; nedenler: doğum öncesi, doğum anı doğum sonrası; tarama/tamlama: tıbbi, gelişimsel ve eğitsel tarama/tanılama; akademik ve akademik olmayan özellikler; ekip ve işbirliği; eğitim-öğretim ortamları; bilimsel dayanaklı uygulamalar; ailelerin özellikleri; zihin yetersizliği olan bireye, OSB olan bireye ve ailelerine yönelik tutumlar; ailelere sunulan hizmetler, destekler ve yasal haklar.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Ceyhun SERVİ
Öğrenme Çıktıları
1.Zihin yetersizliği ve OSB ilgili temel kavramları açıklar.
2.Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerin eğitimlerinde temel konuları açıklar.
3.Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerin eğitim olanaklarını değerlendirir.
4.Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerin aile özelliklerini değerlendirir.
5.Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylere yönelik destekler ve yasal dayanaklarını tartışır.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklar Ve Eğitimleri, Tekin İftar, E. , Vize Yayıncılık, Ankara, 2014
2. Zihin Yetersizliği Olan Bireyler ve Eğitimleri, Eripek, S. , Eğiten Kitap
3.Zihinsel Yetersizlik ve Yaygın Gelişimsel Bozukluk Alanlarında Lisansüstü Tez Bibliyografyası, Diken, İ.H. , Ünlü E, Karaaslan Ö. , Maya Akademi Yayınları
4.Zihinsel Yetersizliği Olan Çocuklar, Eripek, S. , Maya Akademi Yayınları, 2009
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Zihin engelliler ve eğitimlerinin tarihçesi
2. Hafta - Teorik
Zihin engelinin tanımı, yaygınlık ve sınıflandırılması
3. Hafta - Teorik
Zihin yetersizliğinin nedenleri ve bireylerin özellikleri
4. Hafta - Teorik
Assessment of mental retardation, diagnosis and educational placement
5. Hafta - Teorik
Zihin yetersizliği olan bireylerin eğitim ortamları
6. Hafta - Teorik
Zihin yetersizliği olan bireylerin eğitiminde bilimsel dayanaklı uygulamalar
7. Hafta - Teorik
Zihin engelli yetişkinler ve mesleki eğitim
8. Hafta - Teorik
OSB´nin tarihsel gelişimi, tanımı ve sınıflandırılması (Ara Sınav)
9. Hafta - Teorik
OSB´nin tarihsel gelişimi, tanımı ve sınıflandırılması
10. Hafta - Teorik
OSB´nin nedenleri, belirtileri ve tanılama
11. Hafta - Teorik
OSB´nin nedenleri, belirtileri ve tanılama
12. Hafta - Teorik
OSB olan bireylerin eğitsel gereksinimleri ve eğitim ortamları
13. Hafta - Teorik
OSB olan bireylerin eğitiminde bilimsel dayanaklı uygulamalar
14. Hafta - Teorik
OSB olan bireylerin eğitiminde bilimsel dayanaklı uygulamalar
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%40
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%60
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders142256
Ara Sınav118220
Dönem Sonu Sınavı122224
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)100
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
PÇ-11
PÇ-12
PÇ-13
OÇ-1
4
5
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
OÇ-2
4
4
4
4
4
4
4
4
4
3
3
3
3
OÇ-3
4
3
3
3
3
3
3
3
2
3
3
3
2
OÇ-4
5
3
5
OÇ-5
5
3
3
3
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026