Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Erken Çocuklukta Özel Eğitim
Ders Kodu: ÖZE201
Ders Türü: Zorunlu
Ders Grubu: Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 3
Uyg.: 0
Kredi: 3
Laboratuvar: 0
AKTS: 4
Amaç

Öğrenciler, özel gereksinimi olan çocuklarla ilgili temel kavramları tanımlar. Erken Çocukluk Özel Eğitimi ile Okulöncesi Eğitimi programları arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları karşılaştırarak gerekli planlamaları yapar. Sınıf içi çevresel düzenlemeleri organize eder ve uygun ölçme araçlarından faydalanarak çocukların tüm gelişim alanlarını değerlendirir.

Özet İçerik

Erken özel eğitimin tanımı, amacı ve önemi, erken eğitime yönelik yasal düzenlemeler, Otizm Spektrum Bozukluğu ve diğer gelişimsel yetersizlik kavramları, özel eğitime gereksinim duyan erken yaştaki çocuklara yönelik ev, kurum ve hem ev hem de kurum merkezli eğitim ortamlarını, 0-6 yaş arası özel eğitime gereksinim duyan çocuklara yönelik uygulamaları, anaokulu sınıf ortamı ve bu ortamlara yönelik çevresel düzenlemelerin yapılmasının önemi, erken çocukluk döneminde gelişim alanlarını değerlendirilmesinde kullanılabilecek araçlarının tanıtılması, erken çocuklukta oyunun önemi ve oyunun öğretim ortamında kullanılması, Türkiye’de erken çocukluk özel eğitimde var olan eğitim programları, Etkileşime Dayalı Erken Eğitim Programın tanıtılması, Gelişimsel yetersizliğe sahip 0-6 yaş arası çocuklar ve aileleriyle gerçekleştirilmiş uygulamalara ilişkin videoların analizinin yapılması, erken çocuklukta zihinsel gelişimi, dil gelişimi, fiziksel gelişim, öz-bakım becerileri, sosyal-duygusal gelişim alanları ve bu gelişimsel alanlarını desteklemeye yönelik stratejiler işlenecektir.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Gülsüm Elif ÇORBACI SERİN
Öğrenme Çıktıları
1.Özel gereksinimli çocukların gelişim düzeyini belirlemeye yönelik kontrol listesi geliştirir
2.Erken çocukluk dönemindeki özel gereksinimli çocukların kaynaştırılması durumunda programda uygun uyarlamalar yapar
3.Erken çocukluk özel eğitimi ile okul öncesi eğitimi programları arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları karşılaştırır
4.Erken çocukluk dönemi özel eğitim uzmanlarının rollerini ayırt eder
5.Erken çocukluk döneminde normal gelişim gösteren ve özel gereksinimi olan çocukların gelişim alanlarını açıklar.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Beaty, J. J., (1996). Preschool Appropriate Practices. Harcourt Brace Collage Publishers
2.Bredekamp, S., & Copple, C. (1997). Developmentally Appropriate Practice in early Childhood Programs. NAECY
3.Cook, R. E., Tessier, A., Klein, M. D. (2000). Adapting Early Childhood Curricula for Children in Inclusive Settings. Merill- Prentice-Hall
4.Gonzales-Mena, J., Eyer, D. W., (2001). Infants, Toddlers, and Caregivers. Mayfield Publishing Company
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Ders programı ve dersin tanıtımı, grup oluşturma, kaynakların tanıtımı.
2. Hafta - Teorik
Erken özel eğitimin tanımı, amacı ve önemi, erken eğitime yönelik yasal düzenlemeler, Otizm Spektrum Bozukluğu ve diğer gelişimsel yetersizlik kavramları
3. Hafta - Teorik
Erken eğitimde özel eğitim sağlama ve ortamları: ev merkezli, kurum merkezli, ev ve kurum merkezli
4. Hafta - Teorik
Anaokulu sınıf ortamının ve çevre düzenlemesinin önemi ve değerlendirilmesi
5. Hafta - Teorik
Erken çocukluk döneminde gelişim alanlarını değerlendirmede kullanılabilecek araçları tanıtmak
6. Hafta - Teorik
Erken çocuklukta oyunun tanımı, önemi ve öğretim ortamında kullanılması
7. Hafta - Teorik
Gelişimsel yetersizliğe sahip 0-6 yaş arası çocuklara yönelik erken eğitim programları
8. Hafta - Teorik
Etkileşime Dayalı Erken Eğitim Programın tanıtılması (Ara sınav)
9. Hafta - Teorik
Gelişimsel yetersizliğe sahip 0-6 yaş arası çocuklar ve aileleriyle gerçekleştirilmiş uygulamalara ilişkin videoların analizinin yapılması
10. Hafta - Teorik
Gelişimsel yetersizliğe sahip 0-6 yaş arası çocuklar ve aileleriyle gerçekleştirilmiş uygulamalara ilişkin videoların analizinin yapılması
11. Hafta - Teorik
Erken çocuklukta zihinsel gelişimi desteklemeye yönelik stratejiler
12. Hafta - Teorik
Erken çocuklukta dil gelişimi aşamaları ve iletişimi destekleyici sınıf içi stratejiler
13. Hafta - Teorik
Erken çocuklukta fiziksel gelişim ve desteklenmesi
14. Hafta - Teorik
Erken çocuklukta öz-bakım ve sosyal-duygusal gelişim alanın desteklenmesi
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%40
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%60
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders140342
Ödev70214
Proje90327
Ara Sınav1617
Dönem Sonu Sınavı19110
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)100
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
PÇ-11
PÇ-12
PÇ-13
OÇ-1
3
5
3
3
4
3
OÇ-2
4
3
4
5
5
5
3
3
3
1
2
2
OÇ-3
4
3
4
4
4
4
3
3
3
1
2
OÇ-4
4
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
OÇ-5
3
5
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026