Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Özel Eğitimde Okuma Yazma Öğretimi
Ders Kodu: ÖZE301
Ders Türü: Zorunlu
Ders Grubu: Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 3
Uyg.: 0
Kredi: 3
Laboratuvar: 0
AKTS: 4
Amaç

Özel gereksinimli öğrenciye ses temelli ve cümle yöntemiyle okuma yazma öğretimi hususunda uygulama düzeyinde bilgi ve beceri kazandırmak.

Özet İçerik

Dinleme, konuşma, görsel okuma ve görsel sunu; okuma-yazma öğrenme alanları tanım ve süreçleri ile öğrenme alanları arasındaki ilişki, Türkçenin özellikleri, bu özelliklerin ilkokuma ve yazma öğretimine etkisi; ilkokuma ve yazma öğretiminin amaç ve ilkeleri, birinci sınıf öğretmeninin ve öğrencilerinin temel özellikleri; ilkokuma ve yazma öğretiminde verimsizlik-başarısızlık nedenleri, ilkokuma ve yazma öğretiminde kullanılan araç-gereçler(özellik ve etkileri, bu araçların seçimi, oluşturulması ve kullanımı); ilkokuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntemler (tanımları, özellikleri, sınıflandırılması, uygulamaları, yöntemlerin üstünlük ve sınırlılıkları); ses temelli cümle yöntemi( tanımı, ilkeleri, özellikleri, aşamaları ve uygulaması), ses temelli cümle yönteminin aşamaları doğrultusunda özel gereksinimli olanlara okuma ve yazma öğretimi uygulamaları.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Berker BULUT
Öğrenme Çıktıları
1.İlköğretim Türkçe Dersi Programını (I-II) tanır.
2.Programın temel yaklaşımını açıklar.
3.İlk Okuma-Yazma dersinde uygun yaklaşımı uygular.
4.İlk okuma yazma programın içeriğini açıklar.
5.İlk Okuma-Yazma Öğretiminde Ses Temelli Cümle Yöntemini uygular.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Bilgic, E. (2016) Özel Eğitimde Okuma - Yazma Öğretimi. (Ed. Hasan Avcıoğlu), Ankara: Eğiten Kitap.
2.Yazma Eğitimi, Kolektif ( Editör: Murat Özbay), Pegem Akademi Yayıncılık, 2015
3.Etkinlik Temelli İlk okuma ve Yazma Öğretimi, Ali GÖÇER, Pegem Akademi Yayıncılık, 2014
4.Okuma Eğitimi Kuram ve Uygulama Halit KARATAY, Pegem Akademi Yayıncılık, 2014
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
İlköğretim programlarının değerlendirilmesi
2. Hafta - Teorik
İlköğretim programında ilk okuma-yazma öğretimi
3. Hafta - Teorik
Okumaya giriş, okuma ve yazmanın temel amaçları
4. Hafta - Teorik
Okuma yaklaşımları
5. Hafta - Teorik
Okumaya hazır oluşlulukla ilgili faktörler
6. Hafta - Teorik
Okuma ve yazma içerisinde kavram alanları (okuma Stratejileri-yazı yazma süreci ve yazılı ürünler)
7. Hafta - Teorik
Okuma yazma ve dil gelişiminde ailenin rolü
8. Hafta - Teorik
Okuma yazma ve dil gelişiminde ailenin rolü (ARA SINAV)
9. Hafta - Teorik
Yazma, yazmaya etki eden unsurlar
10. Hafta - Teorik
Okuma yazma yöntemleri, ilk okuma yazmaya hazırlık, ilk okuma ve yazmaya başlama
11. Hafta - Teorik
Özel gereksinimli olanlara yönelik okuma yazma öğretimi uygulamaları
12. Hafta - Teorik
Özel gereksinimli olanlara yönelik okuma yazma öğretimi uygulamaları
13. Hafta - Teorik
Özel gereksinimli olanların kelime dağarcığını geliştirme yolları
14. Hafta - Teorik
Özel gereksinimli olanların kelime dağarcığını geliştirme yolları
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%40
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%60
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders141356
Dönem Ödevi90327
Ara Sınav1415
Dönem Sonu Sınavı111112
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)100
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
PÇ-11
PÇ-12
PÇ-13
OÇ-1
OÇ-2
OÇ-3
4
4
3
4
OÇ-4
OÇ-5
4
4
3
4
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026