Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Özel Eğitimde Matematik Öğretimi
Ders Kodu: ÖZE305
Ders Türü: Zorunlu
Ders Grubu: Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 3
Uyg.: 0
Kredi: 3
Laboratuvar: 0
AKTS: 3
Amaç

Özel gereksinimli bireylere matematik öğretimi için müdahalelerin planlanması ve yürütülmesi sürecine ilişkin yöntem ve tekniklerin öğretmen adaylarına kazandırılması.

Özet İçerik

Matematik beceri ve kavramların değerlendirilmesi; matematik öğretimi ve planlaması; basamaklandırılmış öğretim ve doğrudan öğretim yaklaşımları; problem çözme becerileri geliştirme; matematik programım uygulama, sayma, toplama, çıkarma, çarpma, bölme işlemlerinin öğretimi; matematik öğretiminde hata türleri ve analizi; işlevsel matematik becerilerinin öğretimi: değer (para), zaman, uzunluk ve ağırlık ölçüleri; geometri kavram ve becerilerinin öğretim yollan; kaynaştırma sınıfında matematik öğretimi için yapılabilecek uyarlamalar; özel eğitim ihtiyacı olan gruplarda spesifik matematik öğretim teknikleri/stratejileri; matematik öğretiminde bilimsel dayanaklı uygulamalar; matematik öğretimini farklı özel eğitim gruplarına uyarlama.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Ceyhun SERVİ
Öğrenme Çıktıları
1.Matematikte beceri ve kavramları değerlendirir.
2.Matematik öğretimi için plan hazırlar.
3.Basamaklandırılmış öğretim ve doğrudan öğretim yaklaşımlarını açıklar.
4.Zihin engelli öğrencilere dört işlem becerileri nasıl kazandırılacağını açıklar.
5.Matematikte hata türleri ve analizlerini açıklar.
6.İşlevsel matematik becerilerinin öğretimi hakkında bilgi verir.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Baykul, Y. (2009) İlköğretimde Matematik Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
2.Aktaş-Arnas,Y. (2002). Okulöncesi Dönemde Matematik Eğitimi. Adana; Nobel Tıp Kitabevi.
3.Gürsel, O.(2010). Matematik Öğretimi. İlköğretimde Kaynaştırma. (Ed. İ.H.Diken) Pegem Akademi, Ankara, s.444-478.
4.Olkun, S. ve Uçar, Z. T. (2009). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Maya Akademi Eğitim ve Danışmanlık.
5.Özdaş, A. (2011) Okulöncesinde Matematik Öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını (No: 2228).
6.Yıkmış, A. (2005). Etkileşime Dayalı Matematik Öğretimi. Ankara: Kök Yayıncılık.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Matematik beceri ve kavramların değerlendirilmesi
2. Hafta - Teorik
Matematik öğretimi ve planlaması
3. Hafta - Teorik
Basamaklandırılmış öğretim ve doğrudan öğretim yaklaşımları
4. Hafta - Teorik
Problem çözme becerileri geliştirme
5. Hafta - Teorik
Matematik programını uygulama
6. Hafta - Teorik
Sayma, toplama, çıkarma, çarpma, bölme işlemlerinin öğretimi
7. Hafta - Teorik
Matematik öğretiminde hata türleri ve analizi
8. Hafta - Teorik
Matematik öğretiminde hata türleri ve analizi (ARA SINAV)
9. Hafta - Teorik
İşlevsel matematik becerilerinin öğretimi: değer (para), zaman, uzunluk ve ağırlık ölçüleri
10. Hafta - Teorik
Geometri kavram ve becerilerinin öğretim yolları
11. Hafta - Teorik
Kaynaştırma sınıfında matematik öğretimi için yapılabilecek uyarlamalar
12. Hafta - Teorik
Özel eğitim ihtiyacı olan gruplarda spesifik matematik öğretim teknikleri/stratejileri
13. Hafta - Teorik
Matematik öğretiminde bilimsel dayanaklı uygulamalar
14. Hafta - Teorik
Matematik öğretimini farklı özel eğitim gruplarına uyarlama
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%40
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%60
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders140342
Ödev70214
Ara Sınav1819
Dönem Sonu Sınavı19110
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)75
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
PÇ-11
PÇ-12
PÇ-13
OÇ-1
OÇ-2
4
4
4
4
3
OÇ-3
4
4
4
4
3
OÇ-4
3
4
4
4
4
3
OÇ-5
4
4
4
4
4
3
OÇ-6
4
4
4
4
4
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026