Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi
Ders Kodu: EBB355
Ders Türü: Zorunlu
Ders Grubu: Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 2
Uyg.: 0
Kredi: 2
Laboratuvar: 0
AKTS: 3
Amaç

Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Yönetimin temel kavramlarını bilir. 2) Klasik, neo klasik, modern ve postmodern yönetim teorisinin temel varsayımlarını karşılaştırır 3) Yönetim kuramlarının eğitim örgütlerindeki uygulamalarını tartışır 4) Türk Eğitim Sisteminin yapı ve işleyişini irdeler. 5) Türk Eğitim Sisteminin amaçları ve temel ilkelerini öğrenir. 6) Türk Eğitim Sisteminin yasal dayanaklarını öğrenir, ilgili yasal metinleri kavrar. 7) Milli Eğitim Bakanlığının örgütleme yapısını, görevlerini, işleyişini kavrar, bakanlık birimlerinin görevlerini öğrenir. 8) Yönetim, örgüt, yönetim süreçleri gibi yönetime ilişkin kavramları öğrenir. 9) Yönetim süreçlerinin okul örgütünde nasıl kullanılabileceğini tartışır. 10) Okul örgütünün yönetim yapısını kavrar; okuldaki öğrenci-personel- işletme- eğitim-öğretim hizmetlerinin nasıl yönetildiğini öğrenir. 11) Okul-aile ve çevre ilişkilerinin ve işbirliğinin önemini kavrar. 12) Çalışma yaşamındaki davranış kurallarını öğrenir.

Özet İçerik

Yönetimin temel kavramları, Klasik, neo klasik, modern ve postmodern yönetim teorisinin temel varsayımları, Yönetim kuramlarının eğitim örgütlerindeki uygulamaları, Türk Eğitim Sisteminin yapı ve işleyişi, Milli Eğitim Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığının örgütlenmesi, okul yönetimi, eğitim yönetimi, eğitimin yasal dayanakları, mevzuat, Türk eğitim sisteminin amaçları ve ilkeleri, okul yönetiminde öğrenci-personel-kurumsal işletme-eğitim-öğretim işleri, okul-aile ve çevre işbirliği, çalışma yaşamında davranış kuralları

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Mehmet ULUTAŞ
Öğr. Gör. Barış ÇAVUŞ
Öğrenme Çıktıları
1.Yönetimin temel kavramlarını bilir
2.Klasik, neo klasik, modern ve postmodern yönetim teorisinin temel varsayımlarını karşılaştırır
3.Yönetim kuramlarının eğitim örgütlerindeki uygulamalarını tartışır
4.Türk Eğitim Sisteminin yapı ve işleyişini irdeler
5.Türk Eğitim Sistemindeki gelişmeleri takip eder.
6.Türk Eğitim Sisteminin yasal dayanaklarını öğrenir, ilgili yasal metinleri kavrar.
7.Milli Eğitim Bakanlığının örgütleme yapısını, görevlerini, işleyişini kavrar, bakanlık birimlerinin görevlerini öğrenir.
8.Yönetim, örgüt, yönetim süreçleri gibi yönetime ilişkin kavramları öğrenir.
9.Yönetim süreçlerinin okul örgütünde nasıl kullanılabileceğini tartışır.
10.Okul örgütünün yönetim yapısını kavrar; okuldaki öğrenci-personel- işletme- eğitim-öğretim hizmetlerinin nasıl yönetildiğini öğrenir.
11.Okul-aile ve çevre ilişkilerinin ve işbirliğinin önemini kavrar.
12.Çalışma yaşamındaki davranış kurallarını öğrenir.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Akın, U., (Ed.), (2021). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları
2.Arslan, M.M. ve Altınışık, S., (Ed.). (2021). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları
3.Bursalıoğlu, Z. (2010). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
4.Memduhoğlu, H.B. ve Yılmaz, K. (2008). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
5.Sarpkaya, R., (Ed.). (2016). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Ankara: Anı Yayınları
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Türk Eğitim Sistemi'nin tarihçesi
2. Hafta - Teorik
Türk Eğitim Sisteminin amaçları ve temel ilkeleri
3. Hafta - Teorik
Türk Eğitim Sisteminin genel yapısı
4. Hafta - Teorik
Milli Eğitim Bakanlığının örgütlenmesi
5. Hafta - Teorik
Yönetim ve Yönetim Kuramları
6. Hafta - Teorik
Yönetim süreçleri
7. Hafta - Teorik
Okul örgütü ve yönetimi
8. Hafta - Teorik
Okul örgütü ve yönetimi (Ara sınav)
9. Hafta - Teorik
Okulda insan kaynakları yönetimi
10. Hafta - Teorik
Okul yönetiminde öğrenci işleri, eğitim-öğretim hizmetlerinin yönetimi
11. Hafta - Teorik
Okulda kurumsal işletme yönetimi
12. Hafta - Teorik
Okul, Çevre, Toplum ve Aile İlişkileri
13. Hafta - Teorik
Çalışma yaşamında davranış kuralları
14. Hafta - Teorik
Dersin ve dönemin değerlendirilmesi
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%40
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%60
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders143270
Ara Sınav1213
Dönem Sonu Sınavı1213
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)76
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
PÇ-11
PÇ-12
PÇ-13
OÇ-1
3
OÇ-2
3
OÇ-3
3
OÇ-4
3
OÇ-5
4
OÇ-6
OÇ-7
OÇ-8
OÇ-9
OÇ-10
OÇ-11
OÇ-12
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026