Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Otizm Spektum Bozukluğunda Temel Becerilerin Kazandırılması
Ders Kodu: ÖZE217
Ders Türü: Bölüm Seçmeli
Ders Grubu: Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 2
Uyg.: 0
Kredi: 2
Laboratuvar: 0
AKTS: 4
Amaç

Bu dersi alan öğrenci OSB olan bireylere kazandırılacak temel becerilere yönelik bilgiyi kazanır ve uygular

Özet İçerik

Otizm spektrum bozukluğu; otizm spektrum bozukluğu olan bireyler için temel beceriler; otizm spektrum bozukluğunda temel becerilerin öğretimi: eşleme becerilerinin öğretimi, sınıflama becerilerinin öğretimi, temel taklit becerilerinin öğretimi, iki basamaklı taklit becerilerinin öğretimi, temel alıcı dil becerilerinin öğretimi, iki basamaklı alıcı dil becerilerinin öğretimi, ortak dikkat becerilerinin öğretimi, ifade edici dil becerilerinin öğretimi; temel becerilerin öğretiminde yöntem ve teknikler: ayrık denemeli öğretim, temel tepki öğretimi, pekiştirme, ipucu sunma, hata düzeltme.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Ceyhun SERVİ
Öğrenme Çıktıları
1.Yoğun Davranışsal Eğitimi (YDE) ve tarihçesini açıklayabilecektir.
2.Yoğun Davranışsal Eğitim ile ilgili yapılan çalışmaları, yararlarını ve sınırlılıklarını betimleyebilecektir.
3.Yoğun Davranışsal Eğitime ilişkin temel kavramları betimleyebilecektir.
4.Yoğun Davranışsal Eğitimin ev ve merkez uygulamalarını açıklayabilecektir.
5.OÇİDEP (Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı) uygulamasını açıklayabilecektir.
6.OÇİDEP’e göre temel eşleme ve sınıflama becerilerinin nasıl öğretildiğini açıklayabilecektir.
7.OÇİDEP’e göre temel taklit becerilerinin nasıl öğretildiğini açıklayabilecektir.
8.OÇİDEP’e göre alıcı dil ve oyun becerilerinin nasıl öğretildiğini açıklayabilecektir.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Kırcaali-İftar, G. (2007). Otizm Spektrum Bozukluğu. İstanbul:Daktylos.
2.Kırcaali-İftar, G. Ve Tekin-İftar, E. (2012). Otizm spektrum bozukluklarına yönelik program örnekleri. E. Tekin-İftar (Editör). Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar ve eğitimleri (s.239-265). Ankara: Vize Yayıncılık.
3.Lovaas, O.I. (2003). Teaching individuals with developmantal delays: Basiz intervention techniques. Texas: Pro-Ed.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Yoğun Davranışsal Eğitimin Tanımı ve Tarihçesi
2. Hafta - Teorik
Erken Yoğun Davranışsal Eğitimle (EYDE) İlgili Yapılan Araştırmalar, EYDE'nin Yararları ve Sınırlılıkları
3. Hafta - Teorik
Yoğun Davranışsal Eğitime İlişkin Temel Kavramlar
4. Hafta - Teorik
Yoğun Davranışsal Eğitime İlişkin Temel Kavramlar
5. Hafta - Teorik
Yoğun Davranışsal Eğitimin Ev Uygulama Örnekleri (Lovaas Enstitüsü, WEAP)
6. Hafta - Teorik
Yoğun Davranışsal Eğitimin Ev Uygulama Örnekleri (CARD ve PRT)
7. Hafta - Teorik
Yoğun Davranışsal Eğitimin Ev Uygulama Örnekleri (CARD ve PRT)
8. Hafta - Teorik
Yoğun Davranışsal Eğitimin Merkez Uygulama Örnekleri (PCDI ve Tohum Otizm Vakfı) (Ara sınav)
9. Hafta - Teorik
Yoğun Davranışsal Eğitimin Merkez Uygulama Örnekleri (Engelliler Araştırma Enstitüsü ve MAY Enstitüsü)
10. Hafta - Teorik
Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP) ve Öğretime Hazırlık Becerileri
11. Hafta - Teorik
Temel Eşleme ve Sınıflama Becerilerinin Öğretimi
12. Hafta - Teorik
Alıcı Dil Becerilerinin Öğretimi
13. Hafta - Teorik
Taklit Becerilerinin Öğretimi
14. Hafta - Teorik
Oyun Becerilerinin Öğretimi
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%40
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%60
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders141242
Ödev63230
Ara Sınav19110
Dönem Sonu Sınavı117118
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)100
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
PÇ-11
PÇ-12
PÇ-13
OÇ-1
5
4
5
4
5
4
5
4
5
4
5
4
5
OÇ-2
5
4
5
4
5
4
5
4
5
5
5
4
5
OÇ-3
5
4
5
5
5
4
4
5
5
5
4
5
4
OÇ-4
5
4
5
4
5
4
5
4
5
5
5
4
5
OÇ-5
5
4
5
4
5
4
5
4
5
4
5
4
5
OÇ-6
5
4
5
4
5
4
5
4
5
4
5
4
5
OÇ-7
5
4
4
5
5
4
5
4
5
4
5
4
5
OÇ-8
5
4
5
4
5
4
5
5
5
4
4
4
5
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026