Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Eğitimde Nitel Araştırma Yöntemleri ve Uygulamaları
Ders Kodu: İSÖ566
Ders Türü: Bölüm Seçmeli
Ders Grubu: Yüksek Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: N/A
Teori: 3
Uyg.: 0
Kredi: 3
Laboratuvar: 0
AKTS: 5
Amaç

1.Nitel araştırma terimi tanımlar ve onu diğer terimlerle karşılaştırır. 2. Nitel araştırma altında yatan bazı varsayımları açıklar. Bu varsayımları nicel varsayımlarla karşılaştırır. 3. Çeşitli nitel araştırma yöntemlerini seçer ve açıklar. 4. Temel olarak nitel araştırma yöntemleri kullanabilir. 5. Nitel araştırmalardaki yaygın problemleri açıklar. 6. Nitel araştırmaların yürütülmesinde etik sorunları açıklar 7. Nitel analiz ve raporlama ile ilgili konuları açıklar.

Özet İçerik

Niteliksel çalışmaların tasarımı deneysel çalışmaların tasarımından oldukça farklıdır. Araştırmacı nitel bir çalışma yürüterek, tasarımları ve yöntemleri sürekli iyileştirir. İyi tasarlanmış araştırma yapmak için kolay değildir. Nitel araştırma genellikle tasarım, veri toplama, analiz ve raporlaştırma için nicel çalışmalara göre oldukça fazla zaman gerektirir. Nitel araştırmacılar, yöntemleri sadece araştırma sorularına göre seçmezler aynı zamanda toplanan veri türleri ve çalışmanın altında yatan felsefi yaklaşıma dayalı olarak da seçilir.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Esin ACAR YÜREKLİ
Öğrenme Çıktıları
1.Pozitivizm ve pozitivizme karşıt varsayımları tanımlar.
2.Nitel araştırma yöntemlerinin temel kavramlarını açıklar.
3.Nitel araştırma yaklaşımının basit aşamalarını açıklar.
4.Nitel bir araştırmada veri analizini kavrar.
5.Nitel araştırma önerisi oluşturur.
6.Tezlerinde nitel araştırma yöntemlerini kullanmaya istekli olur.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (2006). Qualitative research in education: An introduction to theory and methods. Allyn & Bacon.
2.Cohen, L., & Manion, L. (2000). Research methods in education. Routledge. p. 254. (5th edition).
3.O'Donoghue, T., Punch K. (2003). Qualitative Educational Research in Action: Doing and Reflecting. Routledge.
4.Denzin, N. (2006). Sociological Methods: A Sourcebook. Aldine Transaction.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Dersin Tanıtımı: Kapsamı, Gerekçesi, Önemi, Kural ve Gerekleri
1. Hafta - Ön Hazırlık
Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (2006). Qualitative research in education: An introduction to theory and methods. Allyn & Bacon.
2. Hafta - Teorik
Sosyal bilimlerin doğasını analiz edebilme
2. Hafta - Ön Hazırlık
Cohen, L., & Manion, L. (2000). Research methods in education. Routledge. p. 254. (5th edition).
3. Hafta - Teorik
Nitel araştırmanın felsefesi ve içeriği
3. Hafta - Ön Hazırlık
Cohen, L., & Manion, L. (2000). Research methods in education. Routledge. p. 254. (5th edition).
4. Hafta - Teorik
Nitel araştırmada geçerlik -güvenirlik ve nicel araştırma ile karşılaştırılması
4. Hafta - Ön Hazırlık
Cohen, L., & Manion, L. (2000). Research methods in education. Routledge. p. 254. (5th edition).
5. Hafta - Teorik
Sosyal gerçekliğe ait düşünceler
5. Hafta - Ön Hazırlık
Cohen, L., & Manion, L. (2000). Research methods in education. Routledge. p. 254. (5th edition).
6. Hafta - Teorik
Davranış bilimine yönelik farklı yaklaşımlar
6. Hafta - Ön Hazırlık
Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (2006). Qualitative research in education: An introduction to theory and methods. Allyn & Bacon.
7. Hafta - Teorik
Bir araştırma metodu olarak “Durum Çalışması”
7. Hafta - Ön Hazırlık
Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (2006). Qualitative research in education: An introduction to theory and methods. Allyn & Bacon.
8. Hafta - Teorik
Bir araştırma metodu olarak “Olgu Bilim”
8. Hafta - Ön Hazırlık
Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (2006). Qualitative research in education: An introduction to theory and methods. Allyn & Bacon.
9. Hafta - Teorik
Etnografik Çalışmalar
9. Hafta - Ön Hazırlık
Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (2006). Qualitative research in education: An introduction to theory and methods. Allyn & Bacon.
10. Hafta - Teorik
Bir araştırma yöntemi olarak Grounded Teori
10. Hafta - Ön Hazırlık
Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (2006). Qualitative research in education: An introduction to theory and methods. Allyn & Bacon.
11. Hafta - Teorik
Eylem Araştırması
11. Hafta - Ön Hazırlık
Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (2006). Qualitative research in education: An introduction to theory and methods. Allyn & Bacon.
12. Hafta - Teorik
Pratik yapma
13. Hafta - Teorik
Pratik yapma
14. Hafta - Teorik
Pratik yapma
15. Hafta - Teorik
Pratik yapma
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%20
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%60
Ödev1%20
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders140342
Ödev70535
Okuma140228
Ara Sınav1617
Dönem Sonu Sınavı110212
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)124
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
PÇ-11
PÇ-12
PÇ-13
OÇ-1
3
OÇ-2
3
OÇ-3
5
OÇ-4
3
4
5
5
5
OÇ-5
1
3
2
OÇ-6
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026