Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Nörobilim ve Eğitim
Ders Kodu: İSÖ529
Ders Türü: Bölüm Seçmeli
Ders Grubu: Yüksek Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 3
Uyg.: 0
Kredi: 3
Laboratuvar: 0
AKTS: 5
Amaç

Bu ders öğrencilere aşağıda belirtilen Lisansüstü Niteliklerini geliştirme fırsatı sağlayacaktır: • Derin disiplin bilgisi ve entelektüel genişlik • Yaratıcı ve eleştirel düşünme ve problem çözme • Ekip çalışması ve iletişim becerileri • Profesyonellik ve liderliğe hazır olma • Kültürlerarası ve etik yeterlilik • Dijital yetenekler • Kişisel farkındalık ve duygusal zekâ

Özet İçerik

Öğrenme eğitimin merkezidir. Sinirbilim araştırmalarının öğrenme anlayışımız üzerinde giderek artan bir etkisi vardır. Nörobilim insanların beyinlerini inceleyerek hafızalarını, konuşmalarını ve dillerini, düşünme ve akıl yürütmelerini, okumalarını ve matematik öğrenmelerini destekleyen karmaşık süreçleri incelemektedir. Ders, eğitimciler olarak kendi deneyimlerimiz, bilişsel psikolojiden çeşitli bakış açıları ve sinirbilimsel bulgular arasındaki bağlantıları araştırmalarını ortaya koymaktadır. Ayrıca, nörobilimsel bulguların eğitim uygulamalarına fazlaca yansıtıldığı çeşitli 'nöromitlere' de değinmektedir.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Esin ACAR YÜREKLİ
Öğrenme Çıktıları
1.Sinirbilim, bilişsel psikoloji ve eğitim arasındaki bağlantıları ortaya çıkarır
2.Bilişsel sinirbilim bilgisini sınıf uygulamalarına, okul yapılarına vb. uygular
3.Periferik ve merkezi sinir sistemlerinin nasıl çalıştığını ve bunun öğrenme ve eyleme ilişkin etkilerini tartışır
4.Duygunun öğrenmeyi nasıl etkileyebileceğine dair bir bakış açısı sunar
5.Sinirbilimin cinsiyet ve çocukların eğitimi hakkındaki eğitimsel tartışmalara nasıl katkıda bulunabileceğini belirler
6.Sinirbilimsel bulgulara dayandığı iddia edilen eğitim müdahalelerinin geçerliliğini ve kullanışlılığını analiz eder
7.Beyin gelişimini ve etkililiğini etkileyebilecek faktörleri belirler
8.Nörobilimsel araştırmalarla ilgili etik sorunları tartışır
9.Belirli bir dizi nörobilimsel bulgu ile eğitim uygulamaları arasındaki ilişkiyi belirler, derinlemesine araştırıp sunabilir
10.Görevlendirilen bir bilişsel psikoloğun öğrenme teorisini özetler ve diğerlerinin farklı teorilerinin farkında olur
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.The Battle for Your Brain. Defending the Right to Think Freely in the Age of Neurotechnology. Nita A. Farahany / St. Martin's Press, 2023 / ISBN 9781250272966
2.Hardiman, M., Rinne, L., Gregory, E. et al. Neuroethics, Neuroeducation, and Classroom Teaching: Where the Brain Sciences Meet Pedagogy. Neuroethics 5, 135–143 (2012). https://doi.org/10.1007/s12152-011-9116-6
3.Hardiman, M. 2003. Connecting brain research with effective teaching: The Brain-Targeted Teaching Model. Landham: Scarecrow.
4.Hardiman, M., and M. Denckla. 2010. The science of education: Informing teaching and learning through the brain sciences. In Cerebrum, ed. D. Gordon, 3–11. New York: Dana.
5.Hardiman, M. 2003. Connecting brain research with effective teaching: The Brain-Targeted Teaching Model. Landham: Scarecrow.
6.Dubinsky, J.M. 2010. Neuroscience education for prekindergarten -12 teachers. The Journal of Neuroscience 30(4): 8057–8060.
7.Weisberg, D.S., F.C. Keil, J. Goodstein, E. Rawson, and J.R. Gray. 2008. The seductive allure of neuroscience explanations. Journal of Cognitive Neuroscience 20: 470–477.
8.McCabe, D.P., and A.D. Castel. 2008. Seeing is believing: The effect of brain images on judgments of scientific reasoning. Cognition 107: 343–352
9.Hardiman, M., S. Magsamen, G. McKhann, and J. Eilber. 2009. Neuroeducation: Learning, arts, and the brain. New York/Washington, DC: Dana.
10.Sortwell, A., Gkintoni, E., Zagarella, S., Granacher , U., Forte, P., Ferraz , R., Ramirez-Campillo, R., Carter-Thuillier, B., Konukman, F., Nouri , A., Bentley, B., Marandi, P., & Jemni , M. (2023). Making neuroscience a priority in Initial Teacher Education curricula: a call for bridging the gap between research and future practices in the classroom. Neuroscience Research Notes, 6(4), 266.1–266.7. https://doi.org/10.31117/neuroscirn.v6i4.266
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Beyin, sinir sistemi ve duyular.
2. Hafta - Teorik
Bellek sınıflandırmaları
3. Hafta - Teorik
Beynin araştırılması. Bilişsel psikologlar hakkında raporlar.
4. Hafta - Teorik
Öğrenme ve hafızanın sinirbilimi (bölüm 1)
5. Hafta - Teorik
Öğrenme ve hafızanın sinirbilimi (bölüm 2)
6. Hafta - Teorik
Öğrenmenin sinirbilimi
7. Hafta - Teorik
Çalışma belleği ve bilişsel yük
8. Hafta - Teorik
Beyin gelişimi, esneklik ve BT sorunları (Ara değerlendirme)
9. Hafta - Teorik
Duygular ve öğrenme
10. Hafta - Teorik
Sosyal ve duygusal öğrenme
11. Hafta - Teorik
Beyni eğitebilir/geliştirebilir miyiz? Kanıt
12. Hafta - Teorik
Yaratıcılık ve beyin. Beynimize nasıl bakarız?
13. Hafta - Teorik
Sinir bilimsel bulguların eğitimsel etkilerine yönelik ders özeti
14. Hafta - Teorik
Nörobilimsel bulguların çocukların eğitimi üzerindeki eğitimsel etkilerine yönelik ders özeti
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Uygulama1%30
Ödev1%10
Sözlü Sınav1%10
Dönem Ödevi1%50
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders141356
Ödev23312
Seminer23312
Dönem Ödevi151520
Bireysel Çalışma100110
Dönem Sonu Sınavı110313
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)123
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
PÇ-11
PÇ-12
PÇ-13
OÇ-1
5
5
2
OÇ-2
4
5
3
4
OÇ-3
5
4
5
3
OÇ-4
3
4
3
OÇ-5
2
3
4
OÇ-6
4
5
4
5
OÇ-7
5
4
OÇ-8
5
4
5
OÇ-9
4
4
4
4
OÇ-10
3
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026