Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Fen Bilimleri Eğitiminde Nitel Araştırma
Ders Kodu: İFB531
Ders Türü: Bölüm Seçmeli
Ders Grubu: Yüksek Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 3
Uyg.: 0
Kredi: 3
Laboratuvar: 0
AKTS: 8
Amaç

Nitel araştırmanın etiği ve temele aldığı paradigmalar ışığında, bu araştırmanın kavramlarını, yöntem ve tekniklerini kullanarak bir araştırma sürecini gerçekleştirebilme

Özet İçerik

Nitel araştırma sürecinde etik sorunu ve etik konular, nitel araştırma tasarımının gelişimi, nitel araştırmada veri toplama, veri analizi ve yorumlamada öğrencinin nitel araştırmanın yöntem ve ilkeleri konusunda derinliğine bilgi edinmesi sağlanarak, nitel araştırmanın teorik temellerinin ve aynı zamanda bunun eğitim programı ve politikalarında nasıl uygulanacağına dair dersin içeriğinin oluşturulması

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Dilek KARIŞAN KORUCU
Öğrenme Çıktıları
1.Nitel araştırma teknikleri ile ilgili temel kavramların anlam bilgisi
2.Bilimsel araştırma geleneği içinde nitel araştırmanın yerini ve önemini kavrayabilme
3.Nitel araştırma desenlerinin özelliklerini açıklayabilme
4.Nitel araştırma tekniklerini uygun bir örneklem üzerinde uygulayabilme
5.Nitel veri analizini gerçekleştirebilme
6.Nitel desende gerçekleştirdiği bir araştırmayı raporlaştırabilme
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Kümbetoğlu, B. (2005). Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, Bağlam.
2.Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
3.Hatch, J. A. (2002). Doing Qualitative Research in Education Settings. State University of New York Press.
4.Flick, U. (2002). An Introduction to Qualitative Research, Cromwell Pres Limited.
5.Maxwell, A. J. (1996). Qualitative Research Design, Sage Publications.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Derse giriş: Dersin genel ilkeleri, önemi, öğrencilerin hedef, içerik, süreç ve değerlendirmedenhaberdar edilmesi, öğrenci ve yürütücünün rollerinin açıklanması
2. Hafta - Teorik
Nitel ve nicel araştırma paradigmasının tarihsel kökeni
3. Hafta - Teorik
Nitel araştırma yaklaşımı: özellikleri, temel ilkeler, araştırmacının rolü
4. Hafta - Teorik
Nitel araştırma yaklaşımı: genelleme sorunu, geçerlik ve güvenirlik sağlama yöntemleri
5. Hafta - Teorik
Genel araştırma etiği ve nitel araştırmada etik
6. Hafta - Teorik
Etnografi ve fenomenoloji
7. Hafta - Teorik
Gömülü teori ve örnek olay çalışması
8. Hafta - Teorik
Nitel alan çalışmasına hazırlık Ara Sınav
9. Hafta - Teorik
Bir teknik olarak görüşme: özellikleri, türleri, ilkeleri
10. Hafta - Teorik
Alan çalışması: Görüşme
11. Hafta - Teorik
Bir teknik olarak gözlem: özellikleri, türleri, ilkeleri
12. Hafta - Teorik
Alan çalışması: gözlem
13. Hafta - Teorik
Teknik olarak doküman analizi: örnekler
14. Hafta - Teorik
Nitel araştırmada veri analizi, Raporlaştırma ve sunum
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%40
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%60
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders142370
Ödev510050
Okuma59045
Ara Sınav110212
Dönem Sonu Sınavı120323
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)200
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
PÇ-11
PÇ-12
PÇ-13
PÇ-14
PÇ-15
OÇ-1
4
4
5
3
3
4
5
5
5
5
5
5
4
4
4
OÇ-2
4
3
5
5
4
4
4
4
4
5
3
3
3
3
3
OÇ-3
5
4
5
5
5
5
5
5
5
4
4
3
3
3
3
OÇ-4
5
5
5
5
4
4
4
4
5
5
5
5
5
5
4
OÇ-5
4
4
4
4
5
5
5
5
4
4
4
3
3
5
3
OÇ-6
5
5
5
5
5
4
4
4
4
5
3
3
3
3
3
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026