Ders Kodu | : DKE521 |
Ders Türü | : Bölüm Seçmeli |
Ders Grubu | : Yüksek Lisans |
Eğitim Dili | : Türkçe |
Staj Durumu | : Yok |
Teori | : 3 |
Uyg. | : 0 |
Kredi | : 3 |
Laboratuvar | : 0 |
AKTS | : 5 |
Öğrenciler, anlatıbilim ve göstergebilim kavramını öğrenir, metin çözümlemede ve diğer anlamlı yapıların çözümlenmesinde anlatıbilimden göstergebilimden nasıl yararlanılacağı hakkında bilgi sahibi olur.
Son yıllarda metinlerin ve söylemlerin kuramsal ve anlatısal incelemesinde göstergebilim kayda değer bir ilerleme göstermiştir. Bu derste, anlatıbilim ve göstergebilimin metin ve söylem çözümleme yöntemleri öğretilecek. Bu yöntemlerin, anlatısal söylemin ilkelerini ve iç düzenleyişini derinlikli olarak anlamamıza nasıl olanak sağladığı kavratılacaktır. Bu temelle, evrensel boyutta, metin ya da diğer anlamlı yapıların çözümlemesinde bu iki yöntemden yararlanma yetisi kazandırılmaya çalışılacaktır.
Doç. Dr. Songül ASLAN KARAKUL |
1. | Gösterge kavramını tanımlayabilme. |
2. | Gösterge çeşitleri hakkında bilgi edinme. |
3. | Dilsel ve dildışı göstergeler hakkında bilgi edinme. |
4. | Anlam oluşum süreçlerini kavrayabilme. |
5. | Anlatıbilimsel ve Göstergebilimsel çözümleme yapabilme. |
1. | GÜNAY, V. Doğan (2013) Metin Bilgisi, 4. Baskı, İstanbul: Papatya Yayınları. |
2. | GÜNAY, V.Doğan; ASLAN KARAKUL, Songül (2020) Dil Sözlüğü, İstanbul: Papatyabilim. |
3. | YÜCEL, Tahsin (2008) Yapısalcılık, 2. baskı, İstanbul: Can Yayınları |
4. | KIRAN, Zeynel; Ayşe KIRAN (2000) Yazınsal Okuma Süreçleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık. |
5. | AKTULUM, Kubilay (2011) Metinlerarasılık // Göstergelerarasılık İlişkiler, Ankara: Kanguru Yayınları |
6. | BARTHES, Roland (1988) Anlatıların Yapısal Çözümlemesine Giriş, Çevirenler: Mehmet Rifat- Sema Rifat, İstanbul: Gerçek Yayınları. |
7. | ECO, Umberto (1996) Anlatı Ormanlarında Altı Gezinti, Çeviren: Kemal Atakay, İstanbul: Can Yayınları |
8. | ECO, Umberto (1996) Yorum ve Aşırı Yorum, Çeviren. Kemal Atakay, İstanbul: Can Yayınları. |
9. | GÜNAY, V. Doğan (2002) Göstergebilim Yazıları, İstanbul: Multilingual Yayınları. |
10. | GÜNAY, V. Doğan (2004) “Fransız Göstergebiliminde Yeni Açılımlar” Dilbilim Dergisi, sayı: 12, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Fransız Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı Dergisi, s. 33. [29-45]. |
11. | GÜNAY, V. Doğan (2013) Dil ve İletişim, 2. Baskı, İstanbul: Papatya Bilim Yayınları. |
12. | GÜNAY, V. Doğan (2016) Kültürbilime Giriş. Dil, Kültür ve Ötesi…., İstanbul: Papatya Bilim Yayınları. |
13. | GÜNAY, V. Doğan (2018) Bir Yazınsal Göstergebilim Okuması: Kuyucaklı Yusuf, İstanbul: Papatya Bilim Yayınları. |
14. | GÜNAY, V. Doğan (2018) Söylem Çözümlemesi, Genişletilmiş 2. Baskı, İstanbul: Papatya Bilim Yayınları. |
15. | GÜNAY, V. Doğan (2018) Sözcükbilime Giriş, Genişletilmiş 2. Baskı, İstanbul: Papatya Bilim Yayınları |
16. | YÜCEL, Tahsin (1995) Yapısalcılık, İstanbul: Can Yayınları |
17. | YÜCEL, Tahsin (2009) Eleştiri Kuramları, 2. baskı İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları |
18. | YALÇIN, Mehmet (2010) Şiirin Ortak Paydası -2 Kuram ve Çözümlemeler, İkaros Yayınları |
19. | YALÇIN, Mehmet (2010) Şiirin Ortak Paydası -1 Şiirbilime Giriş, İkaros Yayınları |
Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
---|---|---|
Ödev | 1 | %40 |
Dönem Ödevi | 1 | %60 |
Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|---|
Kuramsal Ders | 14 | 5 | 3 | 112 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 1 | 6 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 6 | 1 | 7 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 125 |
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | |
OÇ-1 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | ||||||
OÇ-2 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | ||||||
OÇ-3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | ||||||
OÇ-4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
OÇ-5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||